Marcus Grönholm – Kaikkien aikojen rallikuskit

Osa 8/10

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus ”Bosse” Grönholm on ainakin yhdellä tapaa Suomen merkittävin ralliautoilija. Grönholm on kaikista suomalaiskuskeista voittanut eniten rallin MM-osakilpailuvoittoja. Grönholmin aktiivivuodet ajoittuvat kolmelle vuosikymmenelle 1989-2007. Toyotalla, Peugeotilla ja Fordilla ajanut mestari muistetaan kenties parhaiten Peugeot 206:n ohjastajana, joka oli menestyksekäs seuraaja legendaariselle B-ryhmän rallihirmulle 205 Turbo 16 Pösölle.

Grönholmin intohimo nuorempana kohdistui lähinnä kaksipyöräisiin. Vuonna 1981 Marcus aloitti moottoriurheilu-uransa motocrossilla, mutta polvien loukkaantuminen pakotti vaihtamaan nelipyöräisiin vuonna 1987. Ensimmäinen MM-ralli oli N-ryhmän Lancialla Jyväskylän suurajoissa, ja tuloslistalle mies pääsi 23. sijalle. Ura kehittyi samaisessa rallissa 90-luvun loppuun mennessä Grönholmin kaasutellessa jo Corollan WRC -autolla. Vaikka kisa päättyi 1998 keskeytykseen, olivat useammat pohja-ajat tehneet vaikutuksensa tallipäälliköihin. Grönholm olisi halunnut jatkaa Toyotan ratissa, mutta ilman vastakaikua jääneet kyselyt kuittaantuivat Peugeotin kutsulla riveihinsä.


Marcus ajoi tuore tallipaikka taskussaan pisteille kahdesti vuonna 1999. Seuraavana vuonna Marcus voitti talvisissa olosuhteissa ajetun kauden toisena ajetun Ruotsin MM-rallin seitsemän sekunnin erolla hallitsevaan maailmanmestariin Tommi Mäkiseen. Loppuvuoteen mennessä Grönholm voitti mestaruuden viiden pisteen erolla Richard Burnsiin. Peugeot voitti myös vuonna 2000 MM-rallin merkkimestaruuden. Vuosi 2001 oli Grönholmille mestaruuksien välivuosi keskeytysten ja heikommin sujuneiden osakilpailujen johdosta. Kyseisenä vuonna oli vihdoin Burnsin vuoro juhlia mestaruutta Peugeotin kuitenkin onnistuttua uusimaan merkkimestaruuden.

Vuosi 2002 oli Peugeotin, Marcus Grönholmin ja hänen kartturinsa Timo Rautiaisen näytöstä, sillä MM-voitto tuli 40 pisteen erolla hopeaa vuolleeseen Subarun Petter Sollbergiin. Peugeotin juhlat jatkuivat kolmannella merkkimestaruudella putkeen. Grönholm jatkoi ralliuraansa vuoteen 2005 saakka Peugeotilla, kunnes tallin vetäydyttyä MM-rallista Marcus siirtyi Fordin tehdaskuskiksi. Grönholmin viimeiseksi talliksi jäi Ford, kun mestari päätti hypätä vuonna 2007 pois Focuksen ohjaamosta viettämään ralliuran jälkeisiä vuosiaan.

Yksi legendaarisimmista elämään jääneistä kommelluksista Grönholmin ja Rautiaisen yhteisillä ralliretkillä tapahtui Turkin rallissa vuonna 2004. Tuolloin kartturi huusi kesken ajon ”Ai vittu!” kivuliaasti valittaen, johon Grönholm nopeasti kysyi syytä. Timo kertoi, että ”Perseeseen oli tullut jotain läpi”. Myöhemmin kuuluisassa englanninkielisessä varikolla tapahtuneessa haastattelutilanteessa hengästynyt ”Bosse” näyttää autonratistaan toimittajalle kädellään suurin elein kansainvälistä käsimerkkiä kertoen vauhkoontuneena heidän matkallaan tulleen jotain suoraan ”Up in the ass of Timo”. Myöhemmin selvisi, että Timo oli saanut tielle joutuneen tien linjojen merkkaamiseen käytetyn harjateräspalkin auton pohjan läpi takapuoleensa. Suomenruotsalainen Grönholm on yhdessä Rautiaisen kanssa kuitenkin vahvistanut, että penetraatiota ei hötäkässä tapahtunut.

Kuvalähteet:

http://www.wrc.com/images//Media/History/556_Australia-Peugeot-Gronholm-2000_1_896x504.jpg

http://rallye-info.com/images/photos/general/2006australia/travis_barnes/740/IMG2610%20(Large).jpg

http://rallystar.net/wp-content/uploads/2016/09/marcus-crash-rally-x.jpg

http://rallye-info.com/images/photos/general/2004greece/740/marcus_timo.jpg

http://snaplap.s3-us-west-2.amazonaws.com/wp-content/uploads/2016/12/09214358/Peugeot206WRC-2002-gronholm-nz.jpg