Markkinoille putkahti jälleen uusi coupé-crossover – Audi esitteli Q3 Sportbackin

Coupé-kattoisten crossoverien pioneerina voidaan pitää BMW:tä, joka toi ensimmäisen X6:n myyntiin jo yli 10 vuotta sitten. Veriviholliset Mercedes ja Audi lähtivät samaan leikkiin vasta myöhemmin mukaan, mutta Mersullakin on nykyään mallistossaan jo useampi tällä kaavalla tehty auto. Audi on sen sijaan saanut aikaan vasta ison Q8:n, mutta se saa nyt seuraa rutkasti kompaktimmasta Q3 Sportbackista.

Kuten nimikin kertoo, kyseessä on toisen sukupolven Q3:n vauhdikkaammalla kattolinjalla varustettu versio. Uutuuden keulan muodoissa ei ole juuri eroja tavalliseen Q3:een, mutta maskin taustalla käytetään urheilullisemman oloista hunajakennoritilää. Kylkilinjassa on laitettu muutama pokkaus uusiksi, ja takapuskuria koristaa diffuusoria matkiva muotoiluelementti. Viistomman kattolinjan ja muiden hienosäätöjen pitäisi tehdä autosta Audin mukaan tavallista Q3:a pidemmän näköinen.


Sisusta on suurimmaksi osaksi identtinen Q3:n perusmallin kanssa. Mittaristona palvelee 10,25-tuumainen digitaalinäyttö, mutta lisävarusteena saatavilla on myös 12,3-tuumainen ratkaisu. Keskelle kojelautaa sijoitettu tietoviihdejärjestelmän ruutu on puolestaan 10,1-tuumainen. Ratti on litistetty sporttisesti alareunastaan, ja lisävarusteina tarjolla on mm. liiketunnistimen avulla avautuva takaluukun kansi, kontrastiompeleilla höystetyt urheiluistuimet ja 30 eri sävyä tarjoava tunnelmavalaistus.

Käytännöllisyyttä kohentaa 130 millin verran pituussuunnassa liikkuva takapenkki, jonka avulla voi maksimoida joko takamatkustajien polvitilan tai tavaratilan vetoisuuden. Ruuman perusvolyymi on 530 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla tilaa syntyy parhaimmillaan 1400 litran verran.

Q3 Sportback lanseerataan Euroopassa kahden moottorin voimin. Hieman kryptisesti nimettyä Q3 Sportback 35 TDI S tronicia vauhdittaa kaksilitrainen TDI, joka tuottaa 150 hevosvoiman huipputehon ja 340 newtonmetrin maksimiväännön. Ne välitetään seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kautta pelkästään etupyörille, ja nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 9,3 sekuntia.

Bensavaihtoehtona toimii Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic, jonka pellin ala murisee kaksilitrainen nelosturbo. Siitä irtoavat 230 heppaa ja 350 newtonia ohjataan myöskin seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta kaikille neljälle pyörälle Audin parhaiden perinteiden mukaisesti. Suorituskykykin kohenee melkoisesti, koska tämä malli pinkaisee satasen nopeuteen vain 6,5 sekunnissa.

Pian lanseerauksen jälkeen tarjolle tulee manuaalivaihteistolla ja nelivedolla varustettu versio, ja myös perustason bensakone sekä tehokkaampi diesel seuraavat myöhemmin perässä. Q3 Sportback tuodaan myyntiin kahden erikoismallin voimin, jotka on ristitty Edition One Dew Silveriksi ja Edition One Mythos Blackiksi. Nimet tulevat autojen ulkoväreistä, ja herkkuihin lukeutuvat mm. S line -paketti sekä mustia koristeosia ulkokuoreen. Muita erikoismallin varusteita ovat esimerkiksi matriisiledit, 20-tuumaiset pyörät ja sisustan eri koristeosat.