McLaren esitteli legendaarisen F1:n seuraajan – uusi Speedtail on kuin steroideja nauttinut VW XL1

Vuonna 1992 esitelty McLaren F1 sai nauttia pitkään maailman nopeimman sarjatuotantoauton statuksesta. BigMacilla tykitettiin VW-konsernin testiradalla Saksan Ehra-Lessienissä yli 386 km/h:n vauhtiin BMW:n Motorsport-osaston käsialaa olevan vapari-V12:n voimin. Bugatti, Koenigsegg ja kumppanit ovat sittemmin siirtäneet McLarenin ennätyksen historian lehdille, mutta yli 25 vuotta sitten lanseerattu F1 on edelleen maailman nopein vapaasti hengittävä auto.

McLaren on sittemmin rakentanut mm. hyperautokategoriaan kuuluvan P1:n, mutta alkuperäinen F1 ei ole saanut seuraajaa. Auton erikoispiirteenä oli huiman huippunopeuden lisäksi erikoinen istuinjärjestely, joka mahdollisti yhden kyytiläisen mukaan ottamisen kuskin molemmille puolille.

Nyt britit esittelivät vihdoinkin samalla konseptilla tehdyn uutuuden, jota McLaren luonnehtii itse superluokan GT:ksi. Auton erikoisuutena on kolmipaikkaisuuden lisäksi huippuunsa optimoidun aerodynamiikan edellyttämä pitkä perä, ja uutuus onkin nimetty Speedtailiksi.


Koko auto on suunniteltu mahdollisimman pienen ilmanvastuksen ehdoilla. Speedtailin kori on pisaranmuotoinen, ja se tuo mieleen Volkswagenin taannoisen XL1:n. McLaren ei ole kuitenkaan VW:n tavoin mikään ekoauto, vaan kaikki on tehty suorituskyvyn maksimoimiseksi. Esimerkiksi sivupeilit on korvattu aerodynaamisemmilla kameroilla, jotka piiloutuvat kokonaan ovien sisään huippunopeusmoodissa. Lisäksi etuvanteet on verhottu ilmaa eteenpäin ohjaavilla katteilla.

Korin takaosasta nousee puolestaan kaksi spoileriläppää, jotka on onnistuttu integroimaan saumattomasti Speedtailin muotoihin taipuisan hiilikuidun ansiosta. Läpät toimivat eri moodeissa, ja ne pystyvät esimerkiksi tehostamaan jarrutuksissa ja auttamaan huippunopeuden saavuttamisessa.

Sisustan erikoisuuksiin kuuluvat kolmipaikkaisuuden lisäksi kuskin molemmilla puolilla komeilevat kosketusnäytöt sekä sisäkattoon sijoitetut nappulat. Lasikaton tummuusastetta pystyy säätämään toiveiden mukaan, ja tällä tekniikalla on korvattu myös perinteiset aurinkolipat.

Aerodynamiikan vuoksi nähty vaiva ei ole mennyt hukkaan, koska Speedtailin pitäisi yltää peräti 402 km/h:n huippunopeuteen. Esimerkiksi Bugatti Chiron tarvitsee vastaaviin vauhteihin 1500 hevosvoimaa, mutta McLarenin hybridivoimanlähde tuottaa ”vain” 1035 heppaa. 299 km/h on taulussa 12,8 sekunnissa, mikä on 2,7 sekuntia nopeammin kuin P1:n kohdalla. Britit eivät ole vielä kertoneet voimanlähteen tarkkoja speksejä, mutta Speedtailia vauhdittaa todennäköisesti muista McLareneista tutun nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhdistelmä.

Ja sitten ne huonot uutiset. Speedtail maksaa verottomanakin lähes kaksi miljoonaa euroa, ja kaikki valmistettavat 106 autoa on jo myyty. Onnekkaiden omistajien täytyy vielä malttaa odottaa omaa Speedtailiaan, koska ensimmäiset yksilöt on luvattu luovuttaa asiakkaille alkuvuodesta 2020.