Menikö Hondan muotoilu jo liian överiksi – seuraavasta Civic Type R:stä on tulossa astetta hillitympi

Nykysukupolven Honda Civic esiteltiin jo viisi vuotta sitten, mutta Type R:n kehitystyö vei niin paljon aikaa, että sporttiversio saatiin kauppoihin vasta viime vuonna. Type R on valloittanut siitä lähtien etuvetoautojen kierrosennätyksiä lähes radalla kuin radalla. Nürburgringin Nordschleifen ennätys siirtyi tosin äskettäin VW Golf GTI Clubsport S:n haltuun, mutta Honda vastasi haasteeseen tekemällä uusia ennätyslukemia Euroopan muilla radoilla.

Civic Type R:n suorituskyky on siis etuvetoautoksi enemmän kuin kunnossa, mutta Hondan ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä. Type R on kaikkine spoilereineen, levikkeineen ja ilmanottoaukkoineen niin villin näköinen tapaus, että se ei varmasti jätä ketään kylmäksi. Kaiken huipuksi osa ilma-aukoista on feikkejä, jotka on laitettu autoon vain paremman huomioarvon nimissä.

Harva auto jakaa siis yhtä paljon mielipiteitä kuin Civic Type R, ja Hondakin on tiedostanut tämän ongelman laajempien asiakasryhmien houkuttelemisen kannalta. Civicin uusi korimalli tulee Euroopassakin pikapuoliin myyntiin, ja myös seuraavaa Type R:ää testataan jo täyttä häkää. Viimeisimpien huhujen mukaan uuden super-Civicin konseptiversio nähdään jo ensi kuun lopulla ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä, jossa paljastetaan myös 10. sukupolven Civic hatchbackin Euroopan tuotantomallit.


Type R:n tuotantoversio on todennäköisesti tulossa kauppoihin noin vuoden päästä, jolloin uuden Civicin normaalimallit ovat olleet myynnissä jo jonkin aikaa. Tärkein muutos nykyiseen Type R:ään verrattuna on tuoreen sportin entistä hillitympi ulkonäkö. Massiivinen takasiipi katoaa siis autosta, ja myös etu- sekä takapuskurit muotoillaan piirun verran tavanomaisemman näköisiksi. Salavalokuvissa on kylläkin nähty varsin villin näköisillä aerodynamiikkaosilla varustettuja prototyyppejä, mutta näitä komponentteja tarjotaan ilmeisesti lisähintaan.

Type R:ssä luotetaan jatkossakin etuvetoon, kuusivaihteiseen manuaalilaatikkoon ja kaksilitraiseen turbokoneeseen. Pannun teho nousee kuitenkin nykymallin 310 hepasta 340 pollen tienoille, ja vääntö kasvaa 400 newtonista 450 newtonmetrin paikkeille. Nollasta sataan -kiihtyvyyden pitäisi parantua näillä voimavaroilla viiden sekunnin tuntumaan, ja myös etuvetoautojen rataennätykset voivat jälleen kerran mennä uusiksi.