Mercedes-AMG sanoo jäähyväiset V12:lle – Geneven autonäyttelyssä esiteltävä S 65 Final Edition jää lajinsa viimeiseksi

Mercedes-Benzin johto joutui 1980-luvun lopulla lähes kauhun valtaan, kun arkkivihollinen BMW esitteli Saksan sodanjälkeisen ajan ensimmäisen V12:n. Stuttgartilaisille tuli kiire kehittää oma täysimoottorinsa, joka lanseerattiin markkinoille vuonna 1991 esitellyn W140-korisen S-luokan myötä. Tähtimerkin tuolloisessa 12-mukisessa koneessa oli noin 400 heppaa, mutta sittemmin teholukemat ovat kasvaneet reilusti. Tehdasvirittäjä AMG houkutteli tuplaturbotetusta V12:sta yli 600 heppaa jo viitisentoista vuotta sitten, ja tällä tiellä ollaan edelleen.

Mercedes-AMG:n kuusilitrainen tupla-ahdettu V12 on viime aikoina tuottanut 630 hevosvoiman huipputehon ja hurjan 1000 newtonmetrin väännön esimerkiksi S 65:n ja SL 65:n pellin alla. Yhä harvempi AMG-asiakas on kuitenkin päätynyt tähän voimanlähteeseen, koska nelilitrainen tuplaturbokasi on tarjonnut käytännössä saman suorituskyvyn huomattavasti edullisemmin. Mercedes-AMG:n 65-versiot ovatkin jääneet harvojen nautiskelijoiden erikoisherkuksi, ja lisäksi samaa moottoria on hyödynnetty emomerkin ja Mercedes-Maybachin muutamissa malleissa.


V12 nähdään niiden nokalla jatkossakin ainakin jonkin aikaa, mutta Mercedes-AMG sanoo täysimoottorille hyvästit Geneven autonäyttelyssä esiteltävän S 65 Final Editionin myötä. Erikoismallia valmistetaan vain 130 kappaletta, ja sen ainoa värivaihtoehto on musta. Jopa pakoputkenpäät on maalattu samalla sävyllä, kun taas 20-tuumaiset vanteet, etupuskurin ilmanottoaukkojen reunat sekä sivuhelmojen ja takapuskurin koristeet ovat saaneet pintaansa kontrastivärinä toimivaa pronssia. Erikoisversion statuksesta kertovat myös C-pilarissa komeilevat AMG:n vaakunat.

Nappanahalla verhoilluissa istuimissa on puolestaan käytetty kuparinvärisiä kontrastiompeleita, ja kojelaudan hiilikuitukoristeitakin on tehostettu kuparisäikeillä. Kuparin sävyä löytyy myös lattiamattojen reunoista, kun taas rattiin ja keskikonsoliin on kiinnitetty erikoismallista kertovat laatat. Final Editionin antiin kuuluu myös äärimmäisen kattava vakiovarustelu, joka kattaa jopa AMG S 65 Final Edition -tekstillä koristellun autopeiton. Autossa on lisäksi vakiona AMG Driver’s Package, joka nostaa huippunopeuden 300 km/h:n tasalukemaan.

Muita herkkuja ovat mm. napin painalluksella tummentuva panoraamakatto, lämmitetyt istuimet ja käsinojat, takaosaston erillispenkit sekä etumatkustajan Executive-istuin, jonka selkänojan saa lepoasennossa jopa 43,5 asteen kulmaan. Vakiovarustelu on sen verran kattava, että autoon voi ruksata lisävarusteina ainoastaan hiilikuitukeraamiset jarrut ja lisää hiilikuitukoristeita. Tekniikkaan ei sen sijaan ole koskettu, eli tuplaturbo-V12:n muhkeat voimavarat ovat ennallaan. Moottorin koonneen henkilön nimen kertova laatta on kuitenkin tässä tapauksessa musta eikä hopea.

S 65 Final Editionin hintoja ei ole vielä kerrottu edes Saksan kotimarkkinoilla, mutta tilauskirjat avataan ilmeisesti huhtikuussa. Ensimmäiset asiakkaat voivat puolestaan odotella autojansa loppukesästä tai alkusyksystä. Mercedes-AMG:n viimeiseksi jäävästä V12-koneisesta mallista voi tulla ajan mittaan jopa keräilykappale, koska vastaavia autoja ei enää tulevaisuudessa nähdä. Myös Mersun tehdasvirittäjä on sähköistymässä vauhdilla, ja jopa veekasit voivat joutua uhanalaisiksi lähivuosina.