Mercedes-AMG:n taskuraketit esiteltiin Goodwoodissa – uudessa A 45:ssä on parhaimmillaan 421 heppaa

Mersun A-luokka oli ruotsalaisessa hirvenväistökokeessa kaatunut tötterömäinen pikkuauto, kun se tuotiin markkinoille reilut 20 vuotta sitten. Kaatumistaipumus korjattiin pian, mutta toisen sukupolven mallikin jatkoi samalla tila-automaisella linjalla. Kolmannen sukupolven kohdalla Mercedes päätti laittaa kaiken uusiksi, ja niinpä A-luokasta tehtiin pahimpien kilpailijoiden kaltainen matalampi kompaktimalli. Kolmannen A-luokan pohjalta tehtiin myös tähtimerkin ensimmäinen hot hatch, eli luokkansa tehokkaimpiin autoihin kuulunut Mercedes-AMG A 45.

Nyt A 45 ja sen coupé-kattoinen sisarnalli CLA 45 ovat entistäkin tehokkaampia, kun Mercedes paljasti hartaasti odotetut uudet painokset Ison-Britannian Goodwood Festival of Speedissä pitkän tiiserikampanjan jälkeen. Neljännen sukupolven A-luokan ja toisen sukupolven CLA:n pohjalta tehtyjä taskuraketteja vauhdittaa edeltäjämallien tapaan kaksilitrainen bensaturbo, mutta teholukemat ovat kasvaneet. Jo perusversioissa on 387 heppaa, ja maksimivääntö kirjataan 480 newtonin lukemaan.


Jos tämä ei riitä, tarjolla on vieläkin puhdikkaammat 45 S -mallit. Niissä turbonelosesta on revitty irti peräti 421 hevosvoimaa ja 500 newtonia. Vaihteistona palvelee aina kahdeksanpykäläinen AMG Speedshift -kaksoiskytkinlaatikko, jonka kautta kulkeva voima välitetään Performance 4MATIC+ -nimiselle nelivedolle. ”Tavallinen” A 45 kiihtyy nollasta sataan tasan neljässä sekunnissa, ja CLA 45:llä kestää samassa suorituksessa 0,1 sekuntia pidempään. A 45 S pinkaisee puolestaan satasen nopeuteen vain 3,9 sekunnissa, kun taas CLA 45 S on sekunnin kymmenyksen hitaampi. Perustason 45:sten huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:n lukemaan, mutta S-versiot saavat laukata jopa 270 km/h:n vauhtia.

Myös koria on vahvistettu suorituskyvyn ehdoilla. Moottorin alle on asennettu alumiininen jäykistelevy, ja konehuoneesta löytyy iskaritolppien välissä kulkeva poikkituki. Lisäksi kori on saanut lisävahvistuksia A-pilarien ja kylkipalojen liitoskohtaan, ja korin etu- sekä takaosien alla kulkevat ristikkäiset vinotuet. Nelivedon kohokohtana toimii takatasauspyörästöön integroitu AMG Torque Control -järjestelmä, joka hyödyntää kahta sähköisesti ohjattua monilevykytkintä. Niiden avulla kummallekin pyörälle menevää vääntöä voidaan säädellä tarkasti.

Tämän myötä autoon on saatu tuotua myös driftaustoiminto, joka on vakiona S-malleissa. Perusversioihinkin sen saa osana lisävarustelistalta löytyvää AMG Dynamic Plus -pakettia. Driftausasetuksen saa AMG:n isompien V8-mallien tavoin aktivoitua Race-ajomoodissa, kun ESP on napsautettu pois päältä ja vaihteisto on laitettu manuaalimoodiin. Racen lisäksi ajomoodeiksi voi valita Comfort-, Sport-, Sport+-, Slippery- ja Individual-asetukset, mutta Race-moodista joutuu maksamaan lisähintaa 45-perusmalleissa. Goodwoodin jälkeen AMG:n uusiin kompaktitykkeihin pääsee tutustumaan syyskuussa ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä, ja myynti alkaa loppuvuodesta.