Mercedes-Benz E-luokka W210: Kun saksalaiseen laatuun ei voinut enää luottaa.

Ensimmäisen sukupolven E-luokan Mercedes W124 esiteltiin vuonna 1984. Vuosien vieriessä auto osoittautui laadultaan valmistajansa parhaimistoon kuuluvaksi automalliksi. Muotoilu päivittyi kertaheitolla nykyaikaan, auto oli monikäyttöinen ja käytännöllinen, sekä ennen kaikkea laadukkaasti valmistettu. Vuonna 1995 auton korvasi Suomessa Väyrys-Mersunakin tunnettu W210. Suurin odotuksin vastaanotettu Mercedes osoittautui pian laadultaan yhdeksi yhtiönsä historian luotaantyöntävimmistä tekeleistä. Kokoonpano ei vastannut sitä, mitä nokalta löytyvä tähti oli vielä aikaisemmin antanut odottaa. Kaikista isoin ongelma oli auton ruostumisherkkyys. Pian jo vitsailtiin uskaltaako autolla lähteä sadekelillä lainkaan liikkeelle!

Varsinkin W124-korimallin kaksiovinen versio on tänäkin päivänä ajattoman tyylikäs ilmestys. 80-luvun autoksi muotoilu on kestänyt hyvin aikaa, eikä auto vieläkään näytä nololta. W210 on sen sijaan sekä mittasuhteiltaan, että tyyliltään hyvin toisenlainen. Auton muotoilu on eräänlainen linkki 80-luvun laatikkomaisten ja 2000-luvun pyöreiden muotoilulinjojen väliltä. Nykyajan liikenteen seassa W210 muotoilu ei ole kestänyt yhtä hyvin aikaa. Melko laatikkomaiseen autoon väkisin istutetut pyöreät muodot ajovaloista lähtien vaikuttavat vain riitelevän keskenään.


W210 on kuitenkin muotoilultaan käytännöllinen. Varsinkin auton farmariversioon mahtuu erinomaisesti tavaraa, ja tila on helposti hyödynnettävissä kuin tiilenmallisessa kartano-Volvossa ikään. Monesta uudemmasta saksalaisesta paremman väen autosta ei välttämättä löydy läheskään samanlaista tilaa hyödynnettäväksi. Muita hyviä puolia autossa on sen moottori, joka edelleen viestii saksalaisesta laadusta. Harvemmin W210 hylätään moottoriongelmia takia, vaan surullisen usein kori lahoaa ympäriltä kuin vanhemmassa japanilaisessa autossa ikään. Autosta oli saatavilla myös AMG:n virittämä V8-koneinen versio, joten W210 on parhaimmillaan tarjonnut myös uskottavaa suorituskykyä.

Auton ajo-ominaisuudetkin ovat isommaksi autoksi hyvät. Mutaisella tai lumisellakin tiellä auto on jo leveytensäkin puolesta suuntavakaa. Mikään edellä luetelluista ei kuitenkaan pelasta keksintöä, joka muuttuu takaisin äiti maaksi ennen kuin sanaa ”hitsauspuikko” ehtii ääneen lausua. Oman W210:n saa helposti ostettua nykyään alle tuhannella eurolla, tai vaikka elvytettyä jäteaseman pihamaalta ilmaisena löytönä.

Vain nokalta löytyvä tähti on pitänyt monet Väyryset enää liikenteessä. Useimmat niistä nilkuttavat eteenpäin ruosteenraiskaamina kammotuksina, joiden edustavuudesta ei ole jäljellä enää kuin se kolmisakarainen merkki. Joskus sekin on nyysitty jonkun luokkatietoisen nuorisorikollisen toimesta hyllynkulmaa koristamaan. Onhan Mercedes-Benz ihmisten mielikuvissa edelleen se germaanien myyttinen loistovaunu, jonka tuore lottovoittaja ostaa itselleen ilahduttaakseen naapureitaan.