Mercedesin C-sarjan uusin coupé erottuu massasta edukseen

Mercedes-Benzin uusin coupé-malli on C-sarjan urheilullisin vaihtoehto, jossa massasta erottuva muotoilu yhdistyy ajamisen iloon. Autossa on havaittavissa samankaltaisuutta isoveljensä S Coupén kanssa, mutta onneksi muotoiluun on tuotu myös C-sarjalle omaleimaisia elementtejä.

Edelliseen malliin verrattuna Coupén akseliväli on nyt 80 milliä pidempi ja kokonaispituus on kasvanut 95 milliä ja leveys 40 milliä. Suurentuneet mitat näkyvät hyvin auton muotoilussa. Pitkä keula, korkea vyötärölinja, kehyksettömät ovet, vapaasti seisovat sivupeilit sekä rohkea takaosa, korostavat auton muotoja. Jousitus on säädetty 15 milliä alemmaksi kuin C-sarjan sedanissa, mikä yhdessä 17-tuumaisten vakiopyörien kanssa korostaa entisestään auton urheilullista luonnetta.

Korin muotoilu näkyy myös matkustamossa. C-Coupén urheiluistuimet on suunniteltu erityisesti tätä mallia varten ja kaikilla istumapaikoilla on nyt entistä enemmän hartia- ja pääntilaa. Matkustamon viimeistelyssä on pyritty käsityömäiseen työn jälkeen ja materiaaleihin sekä raikkaisiin väriyhdistelmiin. Edition 1 –tasolla saatavana on esimerkiksi pähkinänruskea/musta verhoilu turkoosinvärisillä tikkauksilla.


AMG Line –varustetasolla C-sarjan Coupéssa on erikoispuskurit, timantinhohtoinen jäähdyttimen säleikkö ja kromatut 18-tuumaiset AMG-kevytmetallivanteet. Sisäverhoilussa käytetään Artico-tekonahkaa ja mustaa Dinamica-mikrokuitukangasta. Autossa on myös alaosastaan kavennettu monitoimiohjauspyörä sekä AMG-urheilupolkimet. Kojelaudan ja ovien verhoilu on toteutettu mustan saarnin ja alumiinin yhdistelmällä.

mercedes-c-coupe-1

Tehokkaat ja eloisat moottorit, ilmanvastuskerroin vain 0.26

C-sarjan Coupé-malliin on saatavana neljä bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa. Kaikissa malleissa on mukana Eco start/stop-toiminto. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 –päästönormin, ja kulutustaso on pudonnut enimmillään jopa 20 prosenttia.

Bensiinivaihtoehdot ovat 1,6-litrainen 4-sylinterinen C 180 (115 kW/156 hv), 2-litraiset C 200 (135 kW/184 hv) ja C 250 (155 kW/211 hv) sekä niin ikään 2-litrainen C 300 (180 kW/245 hv). Kahden nelisylinterisen dieselmallin tehot ovat 125 kW (170 hv) sekä 150 kW (204 hv). Pakokaasujen jälkikäsittely on varmistettu SCR- katalysaattoriteknologialla.

Alumiinin käyttö muun muassa lokasuojissa, konepellissä sekä tavaratilan luukussa on pudottanut Coupén omapainoa. Suurlujuusteräksen käyttö rakenteissa on kuitenkin tehnyt korista entistä jäykemmän ja törmäysturvallisemman. Mallin ilmanvastuskerrointa kuvaava Cd-arvo on ainoastaan 0.26. Sulavan muotoilun hyödyt tulevat näkyviin varsinkin ajettaessa yli 70 km/h nopeuksissa polttoaineenkulutuksen vähentymisenä.

C-sarjan Coupéssa on nelitukivartinen etuakselisto sekä viiteen tukivarteen perustuva taka-akselisto. Rakenne takaa erinomaisen pidon ja ajovakauden kaikissa tilanteissa. Vakiomallisissa autoissa on teräsjousitus, jonka yhteyteen saa valinnaisvarusteena kaksi mukautuvaa vaimennusjärjestelmää: urheilullisesti painotetun Agility Control –jousituksen sekä normaalia jäykemmän urheilujousituksen Direct-Steer-ohjauksella.

Valinnaisvarusteena on saatavana myös sähköisesti säätyvä ja ajotilanteen mukaan muuttuva Airmatic-ilmajousitus, jonka toimintaa kuljettaja voi säädellä Dynamic Select –valitsimen avulla. Käytettävissä on viisi ajotilaa: Eco, Comfort, Sport, Sport + sekä Individual.

mercedes-c-coupe-3

Puoliautomaattiset turvaratkaisut vähentävät kuljettajan stressiä

Mercedes-Benzin C-sarjan Coupén vakioturvavarusteisiin kuuluvat Attention Assist –vireystila-avustin, Collision Prevention Assist Plus –törmäysvaroitin (CPA) sekä jarrutustehoa lisäävä adaptiivinen jarruavustin. Järjestelmä toimii 7–200 km/h nopeusalueella lieventäen tai kokonaan estäen törmäämiset edellä hitaammin ajaviin tai pysähtyneisiin ajoneuvoihin.

Valinnaisvarusteena autoon saa useita Mercedes-Benzin Intelligent Drive –filosofian mukaisia uusia tutka- ja kamerateknologiaan perustuvia turvajärjestelmiä. Tällainen on esimerkiksi Distronic Plus varustettuna ohjausavustimella ja Stop&Go Pilot –järjestelmällä, jolloin auto voi alle 130 km/h nopeuksissa seurata puoliautomaattisesti edellä ajavaa ajoneuvoa jopa ilman selviä kaista- ja reunaviivoja. Muita ajamista helpottavia valinnaisvarusteita ovat vaikkapa BAS Plus –jarruavustin, aktiivinen kaista-avustin, aktiivinen pysäköintiavustin, adaptiiviset ja häikäisemättömät kaukovalot sekä 360 asteen laajuinen ympäristökamerajärjestelmä.

Vakiotasolla Coupéssa on Audio 20 –äänentoistojärjestelmä, johon matkapuhelin voidaan liittää saumattomasti Bluetooth-yhteydellä. Comand Online –järjestelmän yhteydessä näyttöruudun koko ja tarkkuus mahdollistavat digitaalisen tv- ja radiovastaanoton sekä esimerkiksi Linguatronic-ääniohjauksen käyttämisen. Valinnaisvarusteena autoon saa myös Burmester- äänentoistojärjestelmän.

C-Coupén myynti alkaa joulukuussa. Mallin hinnasto vahvistetaan myöhemmin.