Mersu haastaa Teslan kunnolla ja tuo myyntiin neljä uutta täyssähköautoa

Tesla on saanut viime vuosina mellastaa ylhäisessä yksinäisyydessään täyssähköautojen rintamalla. Perinteiset automerkit ovat heränneet varsin myöhään Teslan uhkaan, ja niiden sähkömallit on tehty polttomoottoriautoja varten suunnitelluille perusrakenteille. Niinpä akut ovat pienentäneet tavaratiloja, ja toimintasäteetkin ovat jääneet varsin vaatimattomalle tasolle. Erityisesti saksalaiset premium-merkit ovat panostaneet viime aikoina paljolti pistokehybrideihin, mutta nyt nekin ovat siirtymässä täyssähköautojen aikaan.

Tästä saatiin esimakua jo syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä, kun Porsche esitteli Mission E -konseptiautonsa ja Audi e-tron quattro -tutkielmansa. Molemmista on tulossa Teslan haastajiksi kaavaillut tuotantomallit muutaman vuoden päästä. Nyt myös Mercedes-Benz liittyy joukkoon omilla täyssähköautoillaan. Brittiläinen Car Magazine kertoo, että Mersu on tuomassa markkinoille neljä sähköautoa, ja ensimmäinen niistä saadaan myyntiin vuonna 2018. Tämä on vuotta aiemmin kuin alun perin kaavailtiin, eli Porschen ja Audin tulevat kilpailijat ovat saaneet stuttgartilaisiin lisävauhtia. Mercedes investoi sähköautoihinsa peräti kaksi miljardia euroa, ja tulossa on kaksi sedania ja kaksi crossoveria.

Mersu suunnitteli tuovansa ensin myyntiin ison SUV:n, mutta järjestystä on nyt muutettu. Markkinoille tuleekin ensin kooltaan C-ja E-luokkien väliin asettuva sedan, ja sitä seuraa saman kokoluokan crossover. Tämän katumaasturin on tarkoitus täyttää GLC:n ja GLE:n väliin nykymallistossa jäävä aukko. Sähköautot pohjautuvat niitä varten kehitetylle EVA-perusrakenteelle, jossa on kuitenkin yhteisiä komponentteja polttomoottorikäyttöön tehdyn MRA-rakenteen kanssa. Sähköautojen pohjalevyyn on tarkoitus sovittaa Teslan tyylinen massiivinen akusto, joka painaa peräti 400 kiloa. Akut tuottavat takavetomalleissa virtaa noin 400 hevosvoiman tehoiselle sähkömoottorille, ja nelivetoversioihin tulee vielä toinen sähkömoottori. Siitä irtoaa lisäksi 120 tai noin 200 heppaa etupyörille.


Mercedes lanseeraa sähköautonsa kahdessa aallossa, eli kahden ensimmäisen mallin jälkeen tulossa on vielä S-luokan kokoinen sedan ja jättikokoinen SUV. Sen pitäisi olla jopa suurempi kuin 5,1 metrin pituinen nykyinen GLS. Sähköautoja varten suunniteltiin ensin omaa tehdasta, mutta Mersu on luopunut tästä ajatuksesta. Sen sijaan autot on tarkoitus valmistaa Bremenin tehtaassa, jossa tehdään muitakin vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettuja malleja.

Sähköautojen varusteisiin kuuluu mm. adaptiivinen jousitus, vääntöä saman akselin pyörien välillä aktiivisesti jakava torque vectoring -systeemi ja edistynyt energian talteenottojärjestelmä. Mersu tavoittelee jokaiselle sähköautolle noin 20 000 kappaleen vuosimyyntiä, ja niiden muotoilussa on artikkelikuvassa näkyvästä IAA-konseptista tuttuja elementtejä.