Mersun E-luokan farkku on entistä sulavalinjaisempi, mutta tavaratila kutistui jonkin verran

E-luokan Mersun farmarimalli on kuulunut kiinteästi merkin tarjontaan jo kohta 40 vuoden ajan. Auto on aina tarjonnut yhden luokkansa suurimmista tavaratiloista, eli käytännöllisyyttä ei ole uhrattu muotoilun alttarille. Uuden Eemelin sedan-versio on saatu Suomessakin jo myyntiin, ja nyt Mercedes julkaisi ensimmäiset kuvat ja tiedot viimeisimmästä farmari-E:stä.

Tällä kertaa strategiaa on muutettu, koska peräpäästä on muotoiltu huomattavasti aiempaa sulavalinjaisempi. Kattolinja kaartuu hyvin samaan tyyliin kuin C-luokan pikkuveljessä, ja myös takavalojen muotoilu on lähes identtistä pienemmän farkku-Mersun kanssa. Sulavammat linjat ovat kuitenkin vaatineet veronsa, koska tavaratilan normaalivetoisuus on kutistunut 55 litralla 640 litraan. Takapenkkien selkänojat kaatamalla volyymi nousee 1820 litraan, missä on takapakkia 130 litran verran edeltäjään verrattuna.

Mersu_3


Mercedes korostaa kuitenkin, että takapyöränkoteloiden väliin sopii edelleen standardimallinen kuormalava, koska tavaratila on säilyttänyt 1,1 metrin leveytensä. Auto ei siis ole muuttunut puhtaaksi lifestyle-farkuksi, vaikka ruuma onkin kutistunut jonkin verran. Takaluukkuun saa tuttuun tyyliin jopa lapsille tarkoitetun kolmannen penkkirivin, ja käytännöllisiin varusteisiin kuuluu mm. jalan heilautuksella aukeava sähköinen takaluukku, kolmessa osassa jaettu takapenkin selkänoja sekä mahdollisuus asettaa selkänoja 10 astetta tavallista pystympään kulmaan. Tämä tuo tarvittaessa 30 litraa lisätavaratilaa, mutta takaistuimellakin pystyy silti istumaan.

Mersu_4

Uuteen farkkuun on myös tarjolla sähköllä esiin kääntyvä vetokoukku, johon saa kiinni pyöränkuljetustelineenkin. Lisäksi Eemelin ESP vakauttaa koukkuun kiinnitettävää peräkärryä, ja jopa sivutuuliavustin löytyy lisävarustelistalta. Vakiovarusteisiin kuuluu puolestaan taka-akselin ilmajousitus, joka pitää auton asennon vakaana jopa 745 kilon maksimikuormalla. Lisähintaan tarjolla on myös kaikkien pyörien ilmajousitus tuttuun Mersu-tyyliin.

Moottorivalikoima koostuu alkuvaiheessa kolmesta dieselistä ja neljästä bensakoneesta. Nakuttajien tehoskaala ulottuu E 200 d:n 150 hevosvoimasta kuutoskoneella varustetun E 350 d:n vajaaseen 260 heppaan. Bensapuolella aloitusmallina toimii 184-hevosvoimainen E 200, ja huippuversio on toistaiseksi Mercedes-AMG E 43 4MATIC. Siitä irtoaa peräti 401 pollea, mutta vieläkin tehokkaampi, tuplaturbokasilla varustettu E 63 on vielä tulossa. E-luokan farkun virallinen ensi-ilta koittaa lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä, ja myyntiin auto saadaan pian sen jälkeen.

Mersu_5Mersu_2