Mersun F1-tekniikkainen hyperauto kaipasi vielä työntöapua – akut hyytyivät ilmeisesti ylämäessä

Frankfurtin viimesyksyisen autonäyttelyn päätähtenä loisti Mercedes-AMG:n Project Oneksi nimetty hyperauto, jossa hyödynnetään tähtimerkin F1-kilpureista lainattua tekniikkaa. Project Onen 1,6-litrainen turbo-V6 on peräisin kautta 2016 dominoineesta W07-nimisestä formulasta, ja lisäpotkua haetaan vielä neljästä sähkömoottorista. Tällä arsenaalilla kokonaistehon pitäisi nousta 1000 hevosvoiman paremmalle puolelle, eli potkua on enemmän kuin aidossa F1-kilpurissa.

Toki katuauto painaakin enemmän, mutta teho saadaan välitettyä todella tehokkaasti tiehen hybriditekniikan mukanaan tuoman nelivedon avulla. AMG on jo luvannut, että Project Onen pitäisi pinkaista paikaltaan kahdensadan nopeuteen alle kuudessa sekunnissa. Huippunopeudeksi on puolestaan kerrottu yli 350 km/h, eli suorituskykykin on lähes formulaluokkaa. Vaikka auto paljastettiin jo viime syksynä, sen kehitystyö on vielä kesken. Ensimmäisten asiakkaiden pitäisi saada oma Project One alleen ensi vuoden puolessavälissä, ja kaikki yksilöt on jo myyty.


Mercedes-AMG:n hyperautoja valmistetaan vain 275 kappaletta, ja laitteen hinnaksi on kerrottu muodollinen 2,7 miljoonan euron summa ilman veroja. Tulevaisuudessa auton arvo noussee vielä tätäkin korkeammaksi, kun kaikki yksilöt on saatu kaupaksi jo hyvissä ajoin ennen tuotannon aloitusta. Frankfurtista alkaneen autonäyttelykiertueen jälkeen Project Onen prototyyppi vietiin amerikkalaisten ihailtavaksi Floridan Amelia Islandilla maaliskuussa järjestettyyn Concours d’Elegance -tapahtumaan. Auton nähtiin liikkuvan siellä ensimmäistä kertaa omin voimin, mutta kaikki ei mennyt ihan putkeen.

Koska Project One on sähkömoottoreita hyödyntävä hybridi, se pystyy liikkumaan myös pelkän sähkön voimin täysin äänettömästi ainakin lyhyitä matkoja. Hyperauto kulkikin Floridassa hiljaa sähkön turvin, mutta ylämäessä sen meno hyytyi. Akut olivat ilmeisesti päässeet tyhjentymään, ja niinpä miljoonien eurojen arvoinen prototyyppi kaipasi työntöapua. Sitä saatiin kolmelta hengeltä, joten auttajista ja etenkään auton työntämistä ihmetelleistä ei ollut pulaa.

Vaikka Project Onen debyytti sähkömoottoriensa varassa päättyi vähän nolosti, auto oli kuitenkin upeaa nähtävää näyttelyiden keinovalon ulkopuolella. Mercedes-AMG:n hyperauto vaikuttaa luonnossa vieläkin dramaattisemmalta, kun vierellä näkyy tavallisia peruskärryjä. Tekniikan kehittämiseenkin on vielä sen verran reilusti aikaa ennen ensimmäisten asiakasautojen luovuttamista, että lopullisten tuotantoyksilöiden meno ei varmasti hyydy odottamatta.