Mersun legendaan puhalletaan uutta eloa – AMG vastaa seuraavan SL:n kehitystyöstä

SL on kuulunut Mercedeksen mallistoon jo 65 vuoden ajan. Mallisarjan tarina sai alkunsa vuonna 1954 esitellystä 300 SL:stä, joka nousi lokinsiipioviensa ja eksoottisen tekniikkansa myötä autohistorian kuolemattomien legendojen joukkoon. Avoautoksi SL muuttui 1950-luvun loppupuolella, ja seuraavan vuosikymmenen Pagoda-SL:nä tunnettu korimalli laajensi asiakaskuntaa hieman maanläheisemmän tekniikkansa myötä.

Siitä lähtien SL on tunnettu kaksi- tai 2+2-paikkaisena luksussporttina, joka on vedonnut enemmän herrasmieskuskeihin kuin ratakettuihin. Tämä kaava toimi hyvin vuonna 2012 esiteltyyn nykysukupolveen saakka, jonka muotoilu on jakanut voimakkaasti mielipiteitä. SL on lisäksi jäänyt Mersun mallistossa pahasti AMG:n sporttisempien GT-mallien jalkoihin, ja kaksipaikkaisten roadstereiden kysyntä on muutenkin ollut pahasti laskusuunnassa.


Niinpä koko mallisarja kaipaa kipeästi uutta otetta, jotta legendan taru ei pääty kokonaan. SL halutaan viedä entistä sporttisempaan suuntaan, ja automaailmassa on liikkunut jo pitkään huhuja tehdasvirittäjä Mercedes-AMG:n osallistumisesta seuraavan SL:n kehitystyöhön. Nyt AMG:n pomo Tobias Moers vahvisti nämä tiedot New Yorkin autonäyttelyn aattona ja kertoi, että seuraava SL kehitetään kokonaan AMG:lla Saksan Affalterbachissa.

Auto tehdään samalle MSA-pohjalevylle kuin AMG:n kaksipaikkaiset GT-mallit, ja SL saa jälleen pienen takapenkin niistä erottuakseen. Lisäksi nykymallin taittuva peltikatto vaihtuu painonsäästön nimissä klassiseen kangaskattoon. Massaa lasketaan myös alumiinin avulla, jota hyödynnetään pohjalevyssä kattavasti, ja tavoitteeksi on asetettu 1700 kilon rajapyykin alle jääminen. MSA-perusrakenteen uusin versio mahdollistaa kattavan voimanlähdevalikoiman, joka voi ainakin teoriassa ulottua klassisista polttomoottoreista täyssähköversioihin asti.

Uuden SL:n perusversioita vauhdittanee kuitenkin kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka tuottaa 48 voltin sähköjärjestelmän myötä toteutetun miedon hybridiratkaisun avustamana vähintään 430 hevosvoimaa. Monissa AMG:n malleissa käytetystä nelilitraisesta tupla-ahdetusta kasista tulee puolestaan tarjolle kaksi eri versiota, joista tehokkaampi korvaa myös nykymallissa käytetyn V12:n. Myös täyssähkömalli sopisi hienosti jatkamaan SL:n innovaatioita pursuilevia perinteitä, jotka ovat jääneet vähän paitsioon viime vuosina.

Uutta SL:ää saadaan kuitenkin odotella vielä jokunen vuosi, koska edes testiprototyyppejä ei ole vielä bongattu. Nykymallin elinkaari voi siis venyä jopa 10 vuoden mittaiseksi, mutta sekään ei ole mitään uutta SL:n historiassa.