Mersun uuden pick-upin nimi on todennäköisesti X-luokka

Mercedes-Benz on viime aikoina laajentanut mallistoaan kattamaan mitä pienimmätkin markkinarakoset. Silti monelta meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun, kun Mersu ilmoitti viime keväänä valmistavansa premium-luokan pick-upin Nissan NP300 Navaran pohjalta. Mercedes on tehnyt aiemminkin yhteistyötä Renault-Nissanin kanssa mm. dieselmoottorien, pienten pakettiautojen ja kompaktiluokan mallien osalta, joten sikäli kyse ei ole mistään uutispommista. Lisäksi Mersulla on vuosikymmenten kokemus kevyistä ja raskaammistakin hyötyautoista, mutta uuden pick-upin on tarkoitus olla aito premium-tuote merkin henkilöautojen tapaan.

Australialaisen CarAdvice-sivuston mukaan auton nimeksi tulee joko X- tai Z-luokka. X-luokka on tällä hetkellä Mercedeksen johtajien suosikki, koska nimi herättää mielleyhtymiä auton kovatekoisuudesta ja maastokyvyistä. Myös BMW:llä lienee ajateltu samoin, kun merkin nelivedon ja katumaastureiden tunnuksena on päätetty käyttää X-kirjainta. Mercedes-Benzin lava-autosta tulee tarjolle kolme eri varustetasoa. Perusmallin pitäisi vedota perinteisiin pick-upin ostajiin, kun taas huippuversioissa on arvokkaampi sisusta, joka muistuttaa hieman Mersun B-luokan vastaavaa. Parhaassa mallissa on myös iPad-tyylinen näyttö kojelaudassa, navigaattori ja 360 asteen näkymän tarjoava kamera.

Autoon tarjotaan kahta dieselmoottoria. Aloitusmalleissa on sama 2,3-litrainen diesel kuin Nissan Navarassa, joka tuottaa noin 190 hevosvoiman tehon ja 450 newtonin väännön. Parempiin varustetasoihin saa tämän neloskoneen lisäksi kuusipyttyisen turbodieselin, josta irtoaa jo yli 250 heppaa ja 550 newtonia vääntöä. Perusmalli ja keskitason versio ovat normaalisti takavetoisia, mutta niissä on lisäksi maastureille tyypillinen kytkettävä neliveto. Huippumallissa on puolestaan jatkuva jokapyöräveto.


Mersun johtajistoon kuuluva Thomas Weber kertoi hiljattain Detroitin autonäyttelyssä, että tulevassa X-luokassa käytetään yhteistä pohjalevyä Nissan NP300 Navaran kanssa, jotta auton hinta pysyy kurissa. Nissanin pohjalevy mahdollistaa sekä lehtijousitetun jäykän akselin että kierrejousituksen käytön pick-upin takapäässä. Weber vakuutti kuitenkin, että auton muotoilu on Mersun omaa käsialaa, ja myös tuotekehitys tehdään tähtimerkin omien standardien mukaisesti. Toisin kuin Nissanista, Mercedeksen pick-upista tulee ilmeisesti tarjolle pelkästään pidemmällä tuplahytillä varustettu malli.

Lava-Mersua voidaan odotella myyntiin vuonna 2019. Auto valmistetaan Nissanin Barcelonassa sijaitsevassa tehtaassa, ja se tulee tarjolle Mercedeksen kannalta tärkeimmillä markkina-alueilla. Niitä ovat Euroopan lisäksi Etelä-Amerikka, Etelä-Afrikka, Australia ja Uusi-Seelanti. Pick-upista tehdään todennäköisesti myös sporttihenkisillä lisukkeilla höystetty AMG-varusteversio, mutta aitoa ja oikeaa AMG-tykkiä ei lavamallista sentään ole luvassa.