Mersun uusin AMG-tykki teki todella kovan ajan Nürburgringin Nordschleifella

Mercedes-AMG esitteli kesällä GT-mallistonsa täydennykseksi tavallisiakin versioita nopeamman R:n, joka tulee markkinoille ensi keväänä. Autoa on kehitetty intensiivisesti Nürburgringin Nordschleifella, ja jopa sen vihreä väri on nimetty Green Hell Magnoksi legendaarisen radan lempinimen mukaan.

Ensimmäiset asiakkaat pääsevät oman GT R:nsä ratin taakse vasta ensi vuoden puolella, mutta saksalainen Sport Auto sai AMG:n uutuuden käsiinsä jo nyt. Lehden testiin kuuluu perinteisesti myös kellotettu kierros Nordschleifella, ja GT R:n saavutus löi kaikki ällikällä. Mersun kierros sujui tarkalleen ajassa 7:10.92, eli tulos on ehdotonta huippuluokkaa takavetoiselle autolle ja muutenkin todella kova suoritus. Taakse jäivät mm. Dodge Viper ACR, Ferrari 488 GTB, ja Nürburgring-paketilla varustettu Lexus LFA.

Ainoastaan Nissan GT-R Nismon, Lamborghini Aventador SV:n ja Porsche 918 Spyderin kaltaiset nelivetotykit ovat olleet AMG:tä nopeampia, mutta tässäkin asiassa on yksi mutta. Esimerkiksi Porschen viralliseksi kierrosajaksi kerrotaan 6:57.00, mutta Sport Auton testissä sillä on ylletty kuitenkin ”vain” noin 7:13:n aikaan. Takavetoinen Mersu oli siis Sport Auton testissä nopeampi kuin sitä monin verroin kalliimpi Porschen nelivetoinen hyperauto!


Seitsemää minuuttia lähentelevän kierrosajan taustalla piilee 585-heppainen ja 700 newtonin maksimiväännön tuottava tuplaturbokasi hieman yli 1550 kilon painoon yhdistettynä. Lisäksi GT R:n seitsemänpykäläistä kaksoiskytkinlaatikkoa on optimoitu nopeampien vaihtoaikojen mahdollistamiseksi. Nollasta sataan AMG:n uusin tykki pinkaisee vain 3,6 sekunnissa, ja huippunopeutta riittää 318 km/h:n verran ainakin Saksan rajoittamattomilla Autobahneilla.

Ratakierroksilla on puolestaan hyötyä GT R:n levennetystä raidevälistä, ja auton etupäässä käytetään myös aktiivista aerodynamiikkaa downforcen parantamiseksi. Lisäksi nelipyöräohjaus kääntää takapyöriä pienemmillä nopeuksilla eri suuntaan etupyörien kanssa ketteryyden parantamiseksi. Yli satasen vauhdissa takakiekot kääntyvät puolestaan samaan suuntaan, minkä pitäisi vakauttaa GT R:n menoa. Ainakin Sport Auton saavuttaman huiman kierrosajan perusteella tekniikkapaketti tuntuu toimivan käytännössäkin varsin vakuuttavasti.