Miksi autolla ei ajeta? Tämä 41-vuotias Jeep Cherokee on jäänyt miltei ajamatta!

Välillä ei voi kun ihmetellä, miten ihmeessä jokin auto jää miltei ajamattomaksi. Joku ostaa auton uutena liikkeestä, ajaa sen kotiinsa ja auto jää vuosikymmeniksi seisomaan paikoilleen. Asian ymmärtää, jos sijoittaja ostaa superkalliin urheiluauton, ja jää odottamaan auton arvonnousua. Joskus vähille ajoille jää myös auto, joka olisi suorastaan tehty kulkemaan.

Jeep Wagoneerin sanotaan edustaneen jo 60-luvulla ensimmäistä herrasmiesmaasturia, joka tarjosi tavallista ylellisempää kyytiä, mutta autolla uskaltautui nelivedon turvin myös maasto-olosuhteisiin. Juttumme vuosimallin 1978 Jeep Cherokee Chief oli 14 vuotta säilytyksessä, kunnes vuonna 2011 se löydettiin 5500 mailia, eli alle 10.000 kilometriä mittarissaan. Viime vuonna tämä herkkupala oli myynnissä rapakon takana Texasin suunnalla. Pitkä ajamaton kausi ei ollut tehnyt autolle hyvää, mutta pitkällisen kunnostamisen jälkeen tämä säilymäihme kulkee jälleen omin voimin eteenpäin.


Kaksiovinen AMC:n valmistama Cherokee pohjautuu Wagoneeriin, jonka kovimpia kilpailijoita olivat aikanaan Chveroletin Blazer ja Ford Bronco –mallit. Tässä Cherokeessa on edelleen jäljellä alkuperäinen oranssi maalipinta, ja ajalleen tyypillinen vaaleanruskea sisusta. Auto näyttää kuvien perusteella lähes uudenveroiselta. Konehuoneesta löytyy V8, joka keskustelee yhdessä nelilovisen manuaaliaskin kanssa. Amerikkalaisittain epätyypillinen yhdistelmä on varmasti maastossa hauskempi, kuin huomaamatta vaihtava automaatti.

Näin hyväkuntoinen Cherokee on nykyään jo harvinainen ja haluttu auto, mikä heijastuu väkisin myös myyntihintoihin. Pyyntihintaa lähes ajamattomalla autolla oli 49,000 dollaria, joka ei tunnu auton kunnon huomioon ottaen mahdottomalta. Jokainen halvempaa vastaavaa etsivä suunnatkoon katseensa maileja enemmän nielleisiin käyttöpeleihin. Samaisen asian tulisi muistaa Suomessakin jokaisen vähänajetun klassikkoauton hinnan perään nillittävän ostajakandidaatin.