Miksi Playstation 4 oli alusta alkaen täysin ylivertainen Xbox One –konsoliin nähden?

Jokainen käytettyjä Xbox ja Playstation tavaroita Torissa tai Huudossa kaupitellutkin sen tietää: Pleikkari jyrää, ja Xbox vikisee. Siinä missä useimmat vanhat Playstation-tuotteet löytävät uuden kodin, menevät pahimmillaan Xbox-romppeet myymättöminä kaatopaikalle. Uusimmissa vuonna 2013 esitellyissä kahdeksannen sukupolven konsoleissa eivät asiat ole sen kummoisempia. PS4 rymistelee kohti 100 miljoonan myydyn konsolin rajaa, kun Xbox One taistelee saavuttaakseen kaukaisuudessa siintävää 50 miljoonan pyykkiä. Jopa ”lastenkonsoli” Nintendo Switch on kiilaamassa Xboxin ohi. Rakas Microsoft, mikä meni pieleen?

Rahasta konsolisodan häviäminen ei ainakaan ole ollut kiinni. Aikaisempi malli Xbox 360 oli sekin ongelmistaan huolimatta yhtiölleen menestys, joten mokia on tämän jälkeen tehty urakalla. Eräs näistä oli koko konsolin identiteetin määrittäminen. Microsoft halusi, että uusi konsoli olisi koko perheen viihdekeskus, joka pursuaisi ominaisuuksia erityisesti television ohjelmavirran kilpailijana. Kun huomio ei kiinnittynyt täysillä peleihin, repi kilpailija Sony pisteet kotiin keskittyen siihen, mitä varten pelikonsolit oli alun perin keksitty: pelaamiseen. Toisekseen uuden konsolin nimi oli vähintäänkin erikoinen ja hämmentävä. Xbox One on Microsoftin kolmas pelikonsoli, joten logiikka ei ole seattlelaisyhtiön vahvimpia osa-alueita.


Xbox 360:een sai lisävarusteena Kinect-liikeohjaimen, joka oli mukava härpäke liikkumisesta innostuneille pelaajille. Onessa moinen kapistus tuli pakollisena osana konsolia. Tieto makuuhuoneessa nököttävästä Xboxista, ja sen aktiivisesta kamera- ja mikrofonilaitteistosta ei varsinaisesti lisännyt luottamusta Microsoftia ja tämän konsoleita kohtaan. Osalle pelaajista laite on kaiken lisäksi melkoinen turhake, joka vain nostaa konsolin valmistuskustannuksia. Tästä päästäänkin sujuvasti hintaan, jossa PS4 oli konsoleiden ilmestyessä hinnoiteltu 100 dollaria halvemmaksi. Ei liene vaikeaa arvata, kumpaa vanhemmat suosivat lasten joululahjaksi.

Yksi Xbox Onen rasittavuuksista oli sen tarve olla jatkuvasti yhdistettynä internettiin. Alun pelin pelaaminen oli suurin piirtein mahdotonta ilman nettiyhteyttä, joka johti palauteryöppyyn Microsoftin halusta kahlita käyttäjänsä omiin palveluihinsa. Yhtiössä ei myöskään uskottu fyysiseen pelimediaan, minkä takia käytettyjen pelilevyjen myyntä yritettiin estää sitomalla nämä yhteen käyttäjätiliin. Tällainen tieto sai paitsi pelaajat, myös käytettyjä pelejä myyvät yritykset raivoihinsa, mikä ei varsinaisesti ollut hyvää markkinointia tämäkään.

Kun konsolin alku oli näinkin kivikkoinen, niin suuryhtiössä tajuttiin viestinnän merkitys. Väärin. Sen sijaan, että tehtiin heti asiakkaiden haluamia muutoksia, tai pyydettiin tehtyjä virheitä anteeksi, yhtiön viestinnässä korostui ylimielinen puolustelu. Jälleen kerran Xboxin huono julkisuusimago satoi suoraan Sonyn kultakonsolin laariin. Vaikka Microsoft ei olisikaan tehnyt lukuisia virheitä Onen lanseerauksen yhteydessä, oli raaka totuus, että PS4:n hardware oli teknisesti tehokkaampi. Microsoft paikkasi tekemiään virheitä vetkuttelun jälkeen, joista yksi esimerkki oli 2017 julkaistu X-mallin tehoversio. Myynnin kannalta kurssia on vaikeampi enää muuttaa, kun pettyneitä asiakkaita on siirtynyt Sonyn leiriin. Xboxilla on kuitenkin puolensa, nimittäin ne kirppispöydillä lojuvat puoli-ilmaiset romppeet.