Miksi saksalaiset luksusautot menettävät käytettyinä nopeasti arvoaan?

Audi, BMW, Mercedes-Benz ja Porsche tarjoavat kaikki johtajatason automalleja. Jokainen näiden valmistajien high end –automalleja uusina ja käytettyinä vertaillut ei ole voinut välttyä huomaamasta selvää hinnan pudotusta vastaavaan uuteen. Ajoneuvojen hintatietoihin erikoistuneen iSeeCars.com-verkkosivuston mukaan uuden auton hinnanpudotus perävalojen kadottua autoliikkeen pihasta olisi jopa yhden kolmasosan luokkaa, mikä äkkiseltään tuntuu varsin hurjalta pudotusprosentilta. Joka tapauksessa kaikki uudet autot menettävät arvoaan ostohetkellä, ja osassa autoryhmiä tämä hinnanpudotus näkyy kaikkein selkeimmin.

Autojen maine ja luotettavuus eivät yksistään selitä käytettyjen autojen hinnanmuodostumista. Toki esimerkiksi takavuosien Renaultin laatuongelmat, ja katsastustilastosijoitukset ovat suoraan vaikuttaneet käytettyjen haluttavuuteen. Kalliilla yli sadantuhannen euron Bemarilla ongelma voi olla sen sijaan hieman toisenlainen. Tämän hintaluokan autoja ostavat mieluiten statussymbolinsa uutena, koska pikkurahan puutteesta ei useinkaan ole pulaa tässä asiakas-segmentissä. Käytetynkin uudehkon luxusauton hinta on silti vielä monelle ”duunarille” liian kallis, joten markkinatilanne käytetylle luxus-Bemarille heijastuu heti hintatasoon.


Miksi sitten vaikkapa saksalainen Audi menettää arvoaan suhteessa nopeammin kuin japanilainen Lexus? Jokainen kalliimman mallin saksalaisautoa merkkikorjaamolla käyttänyt tietää, mitä tällaisen johtotason kulkupelin korjaaminen pahimmillaan maksaa. Hankintahinnan lisäksi täytyy tietenkin ottaa huomioon auton käyttökustannukset, jotka monella saksalaisella automerkillä ovat yleensä hintavammat kuin käytännössä yhtä laadukkaasti tehdyillä japanilaiskilpailijoilla.

Saksalaisten etevä, mutta usein monimutkainen ja kalliiksi tuleva insinööriosaaminen johtaa paikoin jopa tarpeettoman hyvin toteutettuihin ratkaisuihin, joiden korjaaminen on hintavaa erityisosaamista vaativaa puuhaa. Kovan luokan insinööriosaamisen seurauksena saksalaisista autoista löytyy usein hienoja innovaatioita, jotka kuitenkin pian japanilaisvalmistajat kopioivat, ja tekevät monesti vielä entistä paremmin ja käyttäjäystävällisemmin. Siispä naapurin ostettua uuden BMW X5:n, ja kostonhalun iskeydyttyä kateudesta vihertävään otsalohkoon, kannattaa tarkistaa käytettyjen tilanne. Samanlaisen auton saattaa saada selvästi halvemmalla, jolloin rahaa riittää myös hankinnasta kimmastuneen vaimokkeen lepyttelyyn kylpyläviikonlopulla.