Miljoonan euron Nissan näyttää tältä – ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa noin vuoden päästä

Nissan Skyline GT-R:n taru alkoi vuonna 1969, kun Nissan-Datsuniin fuusioidun Prince Motor Companyn alun perin kehittämästä Skylinestä tuotiin markkinoille sporttinen erikoismalli. GT-R-lätkä sai koristaa eri Skyline-sukupolvien huippuversioiden peräpäätä vuoteen 2002 asti, jolloin R34-koodilla tunnettu korimalli poistui tuotannosta. Legendaarinen mallimerkintä teki paluun vuonna 2008 aivan omana autonaan, joka on haastanut menestyksekkäästi paljon kalliimmat superautot nyt jo yli vuosikymmenen ajan.

Nissan juhlisti GT-R:n puolen vuosisadan mittaista taivalta viime vuonna esitellyn GT-R50-konseptin avulla. Tutkielman linjoista ei vastannut japanilaismerkin oma muotoiluosasto, vaan juhlakalun design oli peräisin saapasmaasta Italdesignin kynästä. Nissan kertoi jo konseptiauton esittelyhetkellä, että se tulee myöhemmin tuotantoon teemaan sopivasti vain 50 yksilöön rajoitettuna eränä.


Kysyntää on riittänyt sen verran mukavasti, että 50 autosta enää muutama on saatavilla. Oman GT-R50:nsä jo varanneet asiakkaat ovat parhaillaan valitsemassa autoonsa oman maun mukaisia varusteita, ja ensimmäinen asiakasyksilö on luvattu paljastaa maaliskuussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä. Ensimmäiset GT-R50:t päästään luovuttamaan ensi vuoden loppupuolella, ja toimitusten pitäisi jatkua eri markkinoiden vaatimista luokituksista riippuen vuoden 2021 loppuun saakka.

Nissan julkaisi nyt ensimmäiset kuvat juhlakalun lopullisesta myyntimallista. Auto ei ole juuri muuttunut matkalla konseptista piensarjatuotantoon, ja tavalliset sivupeilit kameroiden paikalla vaikuttaisivat olevan ainoa ero värityksen lisäksi. Myös tekniikka on entisellään tutkielmaan nähden. GT-R50 by Italdesignin nokalla murisee tavallisen GT-R:n tavoin 3,8-litrainen tuplaturbo-V6, josta on kuitenkin revitty vieläkin enemmän potkua. Sitä riittää peräti 720 hevosvoiman ja 780 newtonmetrin edestä, joten superautot saavat olla jatkossakin varpaillaan.

Tämä Nissan on tosin itsekin täysiverinen superauto myös hinnaltaan. GT-R:n perusmallien suhteellisesta edullisuudesta ei ole enää mitään jäljellä, koska juhlakalun hintalapussa komeilee peräti 990 000 euron lukema. Auto on siis viisi kertaa kalliimpi kuin lähtökohtana käytetty GT-R Nismo, mutta italialaisella tyylillä on aina hintansa. Myynnin sujuminen osoittaa, että lähes miljoonan euron Nissanillekin on ottajansa, kun sekä automallin että muotoilijan brändi ovat tarpeeksi kovaa tasoa.