Mini esitteli ensimmäisen sähköautonsa – Cooper SE:n toimintamatka on parhaimmillaankin vain 270 kilometriä

Mini on leikitellyt ajatuksella sähköautosta jo pitkään. Emomerkki BMW:n i3:n tekniikkaa testattiin jo lähes 10 vuotta sitten Mini Cooperin kuoriin tehdyllä piensarjalla, joka ei kuitenkaan koskaan päätynyt myyntiin asti. Toissasyksyn Frankfurtin autonäyttelyssä nähtiin puolestaan nykyisen kolmiovisen Minin pohjalta luotu tutkielma täyssähköisestä Ministä. Se on edennyt nyt tuotantoversioksi, jota suuri yleisö pääsee ihmettelemään tämänvuotisessa Frankfurtin näyttelyssä.

Minin ensimmäisen tuotantosähköauton tiedot ja kuvat julkaistiin jo hyvissä ajoin ennen syyskuun puolessavälissä ovensa avaavaa show’ta. Cooper SE:ksi ristityn auton tunnistaa välittömästi kolmioviseksi Miniksi, koska kori on pääosin ennallaan. Se istuu kuitenkin hieman polttomoottorimalleja korkeammalla lattian alle upotettujen akkujen vuoksi, mitä on pyritty häivyttämään mm. lokasuojanreunojen entistä muhkeammilla muovilevikkeillä. Lisäksi maski on umpinaista mallia, ja latauspistoke on integroitu oikeaan takalokasuojaan. Muina tunnusmerkkeinä toimivat mm. sähköversion omat logot sekä maskissa ja peilinkoteloissa käytetty keltainen tehosteväri. Ledivalot kuuluvat vakiovarusteisiin, kun taas lisävarustelistalta löytyvät epäsymmetrisesti muotoillut 17-tuumaiset vanteet.


Koska akut on upotettu syvälle lattiaan, tavaratila on identtinen polttomoottorimallien kanssa. Autoa vauhdittava sähkömoottori tuottaa 184 hevosvoiman huipputehon ja 270 newtonmetrin maksimiväännön, jotka välitetään yksipykäläisen vaihteiston ja siihen integroidun tasauspyörästön kautta etupyörille. Nollasta sataan -kiihdytys hoituu 7,3 sekunnissa, mutta huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 150 km/h:n lukemaan.

Meno ei ole kuiskaavan hiljaista, koska auton kaiuttimista kantautuu keinotekoisesti tuotettua ääntä, joka on kuulemma Minille tyypillistä. 32,6 kWh:n akkupaketin saa ladattua 80-prosenttisesti täyteen 2,5 tunnissa, mutta aivan täyteen akut saa vasta 3,5 tunnissa. Pikalatausasemalla akkujen pitäisi puolestaan täyttyä 80-prosenttisesti vain 35 minuutissa. Toimintamatkaksi kerrotaan 235-270 kilometriä, mikä ei ole kovinkaan kummoinen saavutus uusimpien sähköautojen joukossa.

Ajomoodeja on tarjolla neljä erilaista, eli Sport, MID, Green ja Green+. Sporttimoodissa ohjaus on tarkempi ja kaasuvaste välittömämpi, kun taas MID ja Green tarjoavat mukavuuspainotteisen ohjauksen. Green+ on puolestaan suunniteltu taloudellisuuden maksimointiin. Cooper SE on lisäksi BMW Groupin ensimmäinen sähköauto, jossa kuski voi itse päättää hidastettaessa tapahtuvan energian talteenoton voimakkuuden.

Sisätilojen tyyli riippuu puolestaan varustetasosta. Trim S:ssä penkit ovat kangasta, kun taas Trim M:ään ja L:ään saa kankaan ja nahan yhdistelmää. Trim XL tuo puolestaan mukanaan täysnahkaiset istuimet, ja monenlaisia yksilöintimahdollisuuksia on tarjolla niin sisustaan kuin ulkokuoreenkin. Vakiovarustuskin on varsin kattava, koska siihen kuuluvat mm. 6,5-tuumaisen kosketusnäytön kautta toimiva navigaattori, auton etähallinta älypuhelimella, Applen CarPlay, digitaalimittaristo, kaksialueinen automaatti-ilmastointi erillisellä lämpöpumpulla sekä sähköinen käsijarru. Lisävarustelistalta löytyy puolestaan mm. 8,8-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu Connected Navigation Plus puhelimen langattomalla latausmahdollisuudella.