Minkä konseptiauton olisit halunnut nähdä tuotannossa? Tässä viisi haaveeksi jäänyttä.

Konseptiauto on autonvalmistajan prototyyppi, jolla halutaan esitellä yleisöllä tulevaisuuden muotoilulinjoja. Nämä usein autonäyttelyissä toimivat esittelykappaleet tuovat valmistajalleen julkisuutta, ja toimivat tärkeinä lähteinä ihmisten mielipiteille. Se on suhteellisen turvallinen tapa koittaa kepillä jäätä, minkälaista automallia olisi hyvä tuoda tuotantoon asti. Iso osa konseptiautoista jää vain yhden kappaleen erikoisautoiksi, mutta osa autoista päätyy erinäisin muutoksin tuotantoon saakka.

Yksi tunnetummista viime vuosikymmenten tuotantoon asti päätyneistä muotoilututkielmista oli Audi TT, joka esiteltiin jo vuonna 1995 Frankfurtin autonäyttelyssä. Alempana on listattu muutama muu automalli, joista ei koskaan tullut tuotantoautoja.

Ford GT90

Vuonna 1995 esitelty, ja paria vuotta myödemmin myös Need for Speed 2 –pelin autovalikoimasta löytynyt Fordin konseptiauto GT90 edusti tyyliltään samaa kaarevaa muotoilua terävine linjoineen kuin muutkin aikansa Fordit pienemmistä Pumista ja Focuksista suurempaan Cougariin. Legendaarisen 60-luvun rata-auton GT40:n henki oli vahvasti läsnä, ja osin siksi on hieman sääli ettei auto koskaan päätynyt tuotantoon asti.


Infiniti Essence

2009 oli Nissanin lippulaivamerkin Infinitin 20-vuotisjuhlavuosi. Essence kospetiautolla linjattiin yhtiön tulevaisuuden muotoilupolitiikkaa. Hieman Jaguareista vaikutteita saanut auto oli korumaisen linjakas ilmestys. Pitkän konepellin alta löytyi 3.7 litran V6.

Lamborghini Miura

Kauneimmaksi Lamborghiniksi usein tituleerattu Miura oli määritelmistä riippuen kenties maailman ensimmäinen keskimoottorinen superauto ilmestymisvuonnaan 1966. Vuonna 2006 esitelty konseptiauto muistutti hämmästyttävän paljon esikuvaansa. Auton suorituskyky piti olla Ferrari Enzon tasoa, mutta Miuran toinen tuleminen tuotannossa jäi näkemättä, ainakin toistaiseksi.

Jaguar B99

Jaguarin ”superhybridisedan” oli Bertonen studion ja Jaggen muotoiluvastaavan Ian Callumin visio tulevaisuuden luxusautosta. 570 hevosvoiman pannu kiidätti tutkielman suoraan superautoluokkaan. Auton kaappariovet ja sisätilojen aidot puupaneelit metallisine mittarikehyksineen takasivat nostalgisen tunnelman uuden tekniikan keskellä.

Lotus Elan

Vuonna 2010 Lotus paukutteli historiansa kunniaksi henkseleitään peräti viiden tutkielman turvin. Joukon kauneinta antia edusti tuttu Elan-mallinimi. Tämä keskimoottorinen 4-litran turboahdettu V6 teki Elanista aidon superauton. Tämän auton piti tosissaan tulla tuotantoon vuonna 2013, mutta pitkittynyt Eurooppaakin vaivannut laskukausi torppasi ajatukset, mikä oli näin linjakkaan auton kohdalla iso sääli.