Minne Sitikan omaleimaisuus katosi taas kerran – uusi C3 on ilmiselvä Pösö!

Citroën tunnettiin aiemmin kaikkein avantgardistisimpana ranskalaismerkkinä, mutta Sitikoista tuli suorastaan huolestuttavan tavanomaisia pari vuosikymmentä sitten. Yksi pahimmista esimerkeistä ranskalaisesta badge engineeringistä on Sitikan Saxo-pikkuauto 1990-luvun puolestavälistä. Se pohjautui melko suoraan Peugeot 106:een, ja lähtökohta oli helppo nähdä mm. ovista ja kattolinjasta.

Viime aikoina Citroën on kuitenkin löytänyt uudelleen omaleimaisen tyylinsä. Esimerkiksi pari vuotta sitten myyntiin tullut C4 Cactus on ollut suorastaan huima menestys, ja autoja ei ole välillä pystytty tekemään tarpeeksi kysyntään vastaamiseksi. Cactuksessa on menneiden aikojen Sitikoiden tyyliin varsin omaleimaisia ratkaisuja, joihin kuuluu mm. sohvapenkin paluu ja kylkien ilmatäytteiset kolhusuojat. PSA-konsernin johdosta on kuulunut lausuntoja, joiden mukaan Peugeot ja Citroën halutaan jatkossa erottaa entistä enemmän toisistaan. Sitikalle on varattu ainakin korulauseiden mukaan avantgardistisen merkin osa vanhojen aikojen malliin.

c3_2


Nyt Citroën julkisti ensimmäisiä kuvia ensi vuoden WRC-rallitykkinsä testeistä. Sitikan ralliauto on viime vuosina perustunut DS 3 -pikkuautoon, mutta DS:stä tehtiin hiljattain oma premium-henkinen merkkinsä, joten ralliaseen pohjana käytetään jatkossa C3-mallia. Nykyinen C3 on ollut markkinoilla jo kuutisen vuotta, ja seuraaja esitellään todennäköisesti lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä. Sitikan uuden pikkuauton harteille on ladattu kovat odotukset erikoisen Cactuksen saavuttaman menestyksen myötä, mutta nyt merkin ystävät joutuvat pettymään pahan kerran.

Ralliauton kuvista näkyy nimittäin heti, että uusi C3 on vain Peugeot 208 valepuvussa. Kattolinja ja etusivulasit ovat käytännössä identtiset, joten Citroën on tekemässä täsmälleen samaa virhettä kuin Saxon kanssa parikymmentä vuotta sitten. Takaovien laseissa on sentään pieniä eroja, ja muusta kylkilinjasta on hankala sanoa mitään ralliauton massiivisten levikkeiden vuoksi. Edestäpäin auton tunnistaa kuitenkin välittömästi Sitikaksi, koska maski ja valot ovat samantyyppinen kapea viiru kuin merkin muissa viime aikojen malleissa. Peräpäästäkin on jo nähty vilaus, ja se vaikuttaa hyvin samantyyliseltä kuin Pösössä.

C3_5

Toivottavasti läheisyys Pösöön ei koidu auton kohtaloksi, koska vähemmän omaleimaiset Citroënit ovat usein jääneet pahoiksi flopeiksi. Tällaisen strategian taustalla on tietysti toivotut kustannussäästöt, mutta Sitikan hyvässä nosteessa oleva brändi voi saada valepukuisista Peugeoteista kovan kolauksen. Citroën panostaa jälleen täysillä rallitoimintaankin, vaikka merkki halutaan toisaalta asemoida mukavammaksi ja vähemmän sporttiseksi vaihtoehdoksi Peugeotille. Ehkäpä ralliauto olisi kannattanut tehdä suoraan Pösön pohjalta, koska leijonamerkillä on komeammat perinteet lajista ja esimerkiksi 1980-luvun 205 T16 on yksi kaikkien aikojen legendaarisimmista rallitykeistä.