Mitsubishi Eclipse tekee paluun – korimalli on kuitenkin jotakin aivan muuta kuin ennen

Mitsubishi tunnetaan vähän harmaiden perusautojen valmistajana, mutta sen mallistoon on toki kuulunut myös hauskempia menopelejä vuosien saatossa. Tunnetuimpia niistä lienevät Evo-Lancerin eri sukupolvet, mutta Mitsu on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on Eclipse-niminen 2+2-paikkainen coupé, joka koristi japanilaismerkin valikoimaa vuosina 1989-2012 neljän mallisukupolven ajan.

Tällaiset coupét ja niiden pohjalta tehdyt avomallit ovat kuitenkin kadonneet lähes täysin massavalmistajien mallistoista, ja tilalle on tullut erilaisia katumaastureita ja crossovereita nykytrendien mukaisesti. Nissanin syliin ajautunut Mitsukin seuraa tätä tietä, ja suurin osa sen nykyisistä autoista on jonkinlaisia SUV-malleja ainakin Euroopan markkinoilla.

MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA

Niiden valikoima kasvaa muutaman viikon päästä Geneven autonäyttelyssä esiteltävällä uutuudella, joka sijoittuu kooltaan ASX:n ja Outlanderin väliin. Mitsubishi julkaisi autosta nyt ensimmäiset tiiserikuvat, ja niistä selviää, että crossoverin nimeksi on annettu Eclipse Cross kuin hatunnostona vanhoille hyville ajoille.

Uudella Eclipsellä ei ole siis mitään tekemistä vanhan sportin kanssa nimen etuosaa lukuun ottamatta, ja muotoilun esikuvana on käytetty reilun kolmen vuoden takaista XR-PHEV-konseptia sekä sen päivitettyä, XR-PHEV II -nimistä versiota. Eclipse Crossin takavalot ovat samantyyliset korkealle nostetut bumerangit, jotka on yhdistetty toisiinsa kapealla valonauhalla. Kyljessä kulkee puolestaan terävä uurre, ja takalasi on lähes coupé-maisessa kulmassa.

Nokkaa dominoi massiivinen maski, ja etuvalot ovat varsin kapeat viirut. Pellin alla piilevästä tekniikasta ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta Eclipse Crossia vauhdittaa ainakin uusi nelipyttyinen bensaturbo, ja lisäksi Euroopan markkinoilla tarjolle tulee todennäköisesti myös mm. ASX:stä tuttu 1,6-litrainen nakuttaja. Pistokehybridimallikin on jo vahvistettu, mikä on varsin looginen askel Outlanderin hybridiversion suuren suosion vuoksi. Mitsun uudella crossoverilla on muuten niskassaan melkoiset paineet, koska sitä mainostetaan valmistajansa historian parhaaksi autoksi.

Kommentoi Facebookissa



Kommentoi

Kommentoi Jokamies.fi:ssä

Please enter your comment!
Please enter your name here