Moderni BMW voi näyttää myös klassiselta – saksalaisfirma verhoaa 1-sarjan avomallin vanhaa 02-sarjaa muistuttaviin kuoriin

BMW oli 1960-luvun alkupuolella pahoissa vaikeuksissa, kun merkin mallisto koostui lähinnä vanhentuneista kääpiöautoista ja liian kalliista luksustuotteista. Pelastajaksi ilmestyi vuonna 1961 esitelty Neue Klasse, joka hyödynsi onnistuneesti sporttisten keskiluokan sedanien markkinarakoa. Menestyksekästä reseptiä sovellettiin muutama vuosi myöhemmin myös luokkaa pienempien autojen kohdalla, kun kaksiovinen 02-sarja lanseerattiin vuonna 1966.

Se kohosi nopeasti baijerilaisten hittituotteeksi, joka huipentui 1970-luvun 2002 tii:hin ja Turboon. 02-sarja joutui väistymään vuonna 1975 esitellyn ensimmäisen 3-sarjan tieltä, joka jatkoi omalta osaltaan BMW:n sporttisedanien menestystarinaa. Kolmonen alkoi kuitenkin 2000-luvulle tultaessa olla jo niin iso, että sen alapuolelle kaivattiin kompaktimpaa mallia. Näin syntyi 1-sarja, jonka kaksioviset coupé- ja avoversiot toimivat eräänlaisina 02-sarjan henkisinä perillisinä.


Tämä näkyi myös muotoilussa, ja esimerkiksi vyötärölinjan voimakas taite sai inspiraationsa vanhasta 02:sta. Muuten linjat edustivat Chris Banglen luomaa designia, jossa heitettiin hyvästit monille baijerilaismerkin klassisille ihanteille. Nyt ensimmäisen korimallin 1-sarjan omistajat voivat muuttaa autonsa paljon vanhemman näköiseksi saksalaisen Everytimer Automobilen kehittämällä muutossarjalla, joka kumartaa syvälle 02-sarjan suuntaan nimeä myöten.

BMW ETA 02 Cabrioksi nimetyn luomuksen on tarkoitus tuoda vuoden 1971 2002 Cabriolet nykyaikaan. Niinpä Ykkössarjan kaikki koripaneelit on laitettu uusiksi, mutta klassista esikuvaa paljon viistompi tuulilasinkarmi ja kangaskaton suojakotelo ovat suoraa lainaa 1-sarjan Cabriosta. 02:ta matkivat paneelit on tehty lasikuidusta, ja kromiosien tilalla on modernimman oloista hopeaa. Nokan pyöreät ajovalot loistavat tuplaksenonien voimin, ja takavalot on toteutettu ledeillä.

Edestäpäin katsottuna 02:n muodot on saatu istutettua yllättävän hyvin 1-sarjaan. Sivuprofiilista erottuu puolestaan paljon alkuperäistä korkeampi kylkilinja, joka kavaltaa luomuksen todellisen lähtökohdan. Peräpää vaikuttaa jo ylimassiiviselta möhkäleeltä klassisen 02-sarjan kevyisiin linjoihin verrattuna. Käytännöllisyyttä parantaa kuitenkin puskuriin asti aukeava takaluukun kansi 1-sarjan malliin.

Everytimer Automobile on saanut valmiiksi kaksi prototyyppiä, jotka on maalattu siniseksi ja vihreäksi. Molemmat on tehty 135i:n pohjalta, eli konepellin alla murisee tuplaturboahdettu kolmilitrainen suora kuutonen. Se tuottaa 306 heppaa ja kiidättää retroavon noin viidessä sekunnissa sataseen. Huippunopeudeksi kerrotaan puolestaan samat 250 km/h kuin 135i:ssä. Seuraavana vuorossa ovat asiakasautot, joiden koripaneelit ovat jo hiilikuitua. 1-sarjan muuttaminen 02:n näköiseksi ei ole mitään halpaa hupia, koska konversiosta pyydetään noin 70 000 euroa.