Mr. Beania näytellyt Rowan Atkinson karsii kokoelmaansa – nämä kaksi modernia klassikkoa huutokaupataan helmikuussa

Mr. Beaninä kuuluisuuteen noussut Rowan Atkinson tunnetaan myös kovan kaliiberin autofanina. Miehen kokoelman helmenä paistatteli jo 1990-luvun alkupuolella hankittu McLaren F1, jonka arvo nousi jatkuvasti, vaikka Atkinson ehti kolaroidakin superauton kahdesti. Jälkimmäinen mälli oli erityisen paha, mutta aikansa nopein katuauto kunnostettiin silti entiseen loistoonsa. Vakuutusyhtiö ei ollut varmasti innoissaan korjauksen loppusummasta, ja Atkinsonkaan ei enää ehtinyt nauttia kauan superautostaan.

McLaren laitettiin nimittäin myyntiin, ja huhujen mukaan syynä oli kalliiksi tulleen avioeron rahoittaminen. Tämä tai jokin muu syy on saanut miehen luopumaan muistakin autoistaan, ja pari kuukautta sitten vasaran alle laitettiin vuoden 2015 Land Rover Defender. Nyt huutokauppaan on puolestaan menossa kaksi muskelisedania muutaman vuosikymmenen takaa. Niistä ensimmäinen on 1993-mallinen W124-taksikoria edustava Mersu, joka on kuitenkin tekniikaltaan jotakin aivan muuta kuin peruspirssit.


Atkinsonin auto on nimittäin aikansa nopeimpiin neliovisiin kuulunut 500 E, jota valmistettiin tähtimerkin naapurissa Porschen tehtaalla. Ulkoapäin erikoismallin statuksesta kielivät vain pulleammat lokasuojat, mutta pellin alla murisee 326 hevosvoiman tehon tuottava viisilitrainen kasi. Mr. Beanin auton ratti on brittikilvistä huolimatta vasemmalla puolella, ja penkkien keskiosat on verhoiltu sporttisemman oloisella ruutukankaalla yleisemmin käytetyn nahan sijasta.

Atkinson piti kuulemma kangasverhoilusta nahkaa enemmän, ja sisätilat vaikuttavat olevan lähes uudenveroisessa kunnossa ulkokuoren tavoin. Tämä ei ole mikään ihme, koska auton mittarissa on vain 85 000 kilometrin lukema. Tämä yksilö on jo Atkinsonin toinen 500 E, joten mies on selvästi tykännyt saksalaisista muskelisedaneista. Samaa voidaan tosin sanoa myös saapasmaan menopelien osalta, koska toinen myyntiin tuleva auto on Ferrarin koneella varustettu Lancia.

Se on 8.32-nimellä tunnettu erikoismalli etuvetoisesta Themasta, joka jakoi saman perusrakenteen Saab 9000:n, Fiat Croman ja Alfa Romeo 164:n kanssa. Atkinsonin yksilö vuodelta 1989 edustaa alkuperäisten speksien mukaista ykkössarjaa, ja konepellin alle on survottu poikittain Maranellon orin 32-venttiilinen veekasi. Ferrari 308:n Quattrovalvole-mallin myllyyn pohjautuva moottori tuottaa 215 heppaa, jotka asettavat etupyörien pidon jo koetukselle.

Lancia on melkoinen harvinaisuus, koska niitä on Ison-Britannian rekisterissä alle 20 kappaletta. Thema on ollut viimeiset seitsemän vuotta Atkinsonin omistuksessa, ja auton ylläpitoon sekä parannuksiin on kuulemma investoitu melkoisia summia. Mersusta ja Lanciasta voi jättää tarjouksia Silverstone Auctionsin Race Retro Classic Car -nimisessä huutokaupassa, joka järjestetään helmikuun loppupuolella.