Muistatko vielä James Bondin puolikkaalla Renaultilla huristelun? Molemmat palat ovat nyt myynnissä!

”Myydään 2kpl alkuperäiseltä omistajalta lähes ajamattomat vuosimallin 1984 Renault 11 TXE henkilöautot, kysy lisää!” Näillä saatesanoilla voisi Tori.fi –myyjä kaupitella autoja, jotka ovat tulleet tunnetuiksi Roger Mooren viimeiseksi jääneestä James Bond –elokuvasta A View to a Kill (007 ja kuoleman katse, 1985). Jos tarkkoja ollaan, niin kyseessä on yksi Renault, joka myydään kahdessa osassa!

Elokuvan kohtauksessa Moore jahtaa Pariisissa 80-luvun laulajatähti Grace Jonesin esittämää pahista, joka riippuliitää taivaalla uhkaavasti pakosalle näyttävissä Seinen maisemissa. Liukasliikkeinen Bond nappaa onnettoman taksikuskin sinisen Rellun, ja lähtee seuraamaan Jonesia antaen autolle kunnon kyydit. Renaultista on takaa-ajon jäljiltä vain puolikas jäljellä, joista ovat nyt molemmat alkuperäiset puoliskot myynnissä.


Elokuvan kuvausten jälkeen autot päätyivät Orlandon automuseon omistukseen. Osana James Bond –elokuvien magiaa on, että näissä elokuvissa esiintyneet autot muodostuvat enemmän tai vähemmän kulttiesineiksi. Nämä 1,7-litraiset ranskattaret edustavat jälkimmäistä kategoriaa, joskin kuuluisan Remy Juliennen stunttitiimin ansiosta myös Renault 11 on elokuvan vauhdikkaan takaa-ajon jäljiltä yhä Bond-fanien mielissä.

Luonnollisesti kumpikaan puolisko ei ole katulaillinen, mutta kyseessä on kuitenkin aito James Bondille kuulunut elokuva-auto. Museo on maininnut hinnaksi ainoastaan POA, eli tämä selviää ottamalla yhteyttä myyjään. Julienne toimitti elokuvaa varten kolme Renaultia, joista yksi oli kokonainen elokuvan takaa-ajokohtauksen alkua varten, yksi oli ilman kattoa (leikkaantuu kohtauksessa puomilla) ja kolmannet oli nyt myynnistä löytyvät puolikkaat.

Stuntkoordinaattori Julienne osti itse aikaisemmin myynnissä olleen kokonaisen Rellun 6000 dollarilla. Puolikkaat ovat sen verran erikoiset ja legendaariset, että niiden hinta on varmasti tavanomaisempaa kokonaista autoa korkeammat. Renalut 11 on säilynyt näihin päiviin saakka yhtenä Bondin kiistellyimmistä autoista. Kyseessä oli edullinen ja valmistuslaadultaan heikko 80-luvun pikkuauto, jonka sanotaan päätyneen elokuvaan vain koska ne olivat niin halpoja tuhota!

Toisen teorian mukaan 11 päätyi elokuvaan, koska tuolloin American Motors Corporation teki Pohjois-Amerikassa yhteistyötä Renaultin kanssa myyden yhteisiä automalleja. Vuoden 1974 Mooren Bond-elokuvassa Mies ja kultainen ase nähtiin jo tuotantoyhtiön ja AMC:n välinen diili lanseerata uusia automalleja. Vuoden 1985 elokuvan sanotaan olleen jatkoa tälle yhteistyölle, mutta varmaa se ei ole. Joka tapauksessa Bond-maailman autot ovat aina mielenkiintoisia yksilöitä, eikä nämä puolikkaat Rellut tee poikkeusta sääntöön.