Mullistaako VW ID.3 sähköautoilun – tutustuimme uutuuteen ensimmäisten joukossa Frankfurtissa

VW-konserni joutui nelisen vuotta sitten historiansa pahimpiin kuuluvan skandaalin kouriin, kun päästöhuijaus tuli julkisuuteen. Kurssi käännettiin pikapikaa kohti sähköautoja, ja jo vuotta myöhemmin Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin tulevasta esimakua antanut I.D.-niminen konseptiauto. Vain hieman Golfia isompi sähköauto on nyt saatu kehitettyä tuotantovalmiiksi, ja ID.3:ksi ristityn uutuuden maailmanensi-ilta tapahtui Volkswagenin kotikonnuilla Frankfurtin autonäyttelyssä.

ID.3:a on kuvailtu Volkkarin historian tärkeimmäksi malliksi sitten alkuperäisen Kuplan ja vuonna 1974 lanseeratun ensimmäisen Golfin. Niinpä koko Volkswagenin osasto oli omistettu näyttelyn pressipäivinä sähköuutuudelle ja ID-divisioonan tulevaisuuden suunnasta kertoville konsepteille. Osastolle oli tuotu useampi ID.3, mutta jokaisen ympärillä kuhisi jatkuvasti väkeä kuin muurahaisia. Tämä kertoo hyvin sähköuutuuden herättämästä kiinnostuksesta, ja autosta on tehty jo kymmeniä tuhansia ennakkotilauksiakin ennen virallista esittelyä.


ID.3:n tuotantomalli on pysynyt mukavan uskollisena konseptille. Peruslinjat ovat ennallaan, mutta esimerkiksi nokkaa on pitänyt korottaa jalankulkijaturvallisuuden nimissä. Sähköauton keulalta puuttuu perinteinen maski, ja musta takaluukun kansi jatkaa takalasia optisesti alaspäin. Isot umpinaiset vanteet ja suhteellisen kapeat renkaat kertovat puolestaan pyrkimyksestä pieneen ilmanvastuskertoimeen. ID.3 on ulkoapäin piristävän erilainen ilmestys muihin nyky-Volkkareihin verrattuna, mutta se ei ole kuitenkaan liian ufo karkottamaan konservatiivisempia asiakkaita. Säästölinja näkyy kuitenkin tiettyjen varustetasojen C-pilareita koristaneista halvan oloisista tarroista, jotka irtoilivat reunoistaan jo näyttelyautoissa.

Sisään astuminen kertoo heti, että tilaa on reilusti. VW mainostaa itse ID.3:n tarjoavan Passatin kaltaiset sisätilat Golfin ulkomitoilla, mikä ei liene kovin kaukana totuudesta. Niinpä takapenkilläkin kelpaa venytellä jalkoja Golfia 145 milliä pidemmän akselivälin ansiosta, mutta 380 litran tavaratila on kompaktiluokan tavallista tasoa. Tilaa säästävän sähkötekniikan mukanaan tuoma avaruus tuntuu myös etupenkeillä, ja näkymissä riittää muutenkin totuttelemista VW:n muuhun nykymallistoon verrattuna.

Kojelauta vaikuttaa melko futuristiselta, ja mittariston paikalla komeilee näyttö. Keskellä kojelautaa on puolestaan 10-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta käytetään etäpäivitysmahdollisuuden tarjoavaa tietoviihdejärjestelmää. Lähes kaikki toiminnot pelaavat kosketuksella ratin painikkeita myöten. Ainoastaan sähkölaseille ja hätävilkuille on jätetty perinteiset napit, ja monia toimintoja voi ohjata myös puheohjauksella huikkaamalla autolle ”Hello ID”.

Sisustaa voi vielä piristää valkoisella ratilla ja ohjauspylväällä, jotka kuitenkin likaantunevat käytössä nopeasti. Auton sisustan materiaalit ovat myös yllättävän muovisia esimerkiksi Golfiin verrattuna, mikä kertoo sähkötekniikan mukanaan tuomista säästöpaineista. ID.3:a ja muita tulevia ID-malleja varten on kehitetty upouusi MEB-perusrakenne, joka on vanhan Kuplan tyyliin takavetoinen ja -moottorinen. Auto on saatavilla kolmella eri akkupaketilla. 45 kWh:n perusmalli tarjoaa parhaimmillaan 330 kilometrin toimintasäteen, kun taas keskitasoa edustava 58 kWh:n versio yltää maksimissaan 420 kilometrin toimintamatkaan. 77 kWh:n huippumalli pystyy puolestaan jopa 550 kilometrin toimintasäteeseen yhdellä latauksella.

Perusmallia vauhdittaa noin 150-heppainen sähkömoottori, kun taas kahdessa paremmassa versiossa on jo reilut 200 hevosvoimaa. Maksimivääntö on aina sama, eli 310 newtonmetriä. Latausteho on versiosta riippuen joko 50, 100 tai 125 kilowattia. Keskimmäisellä vaihtoehdolla pitäisi saada ladattua 250 kilometrin edestä toimintamatkaa puolessa tunnissa. ID.3 lanseerataan markkinoille 1st Edition -erikoismallin voimin, jonka varusteluun kuuluu 58 kWh:n akkupaketin lisäksi mm. navigaattori, digitaaliradio ja 18-tuumaiset alumiinivanteet. Lisäksi alkuvaiheessa tarjolle tulevat vielä paremmin varustellut 1st Plus – ja 1st Max -versiot.

Myöhemmin tulevan perusmallin hinnan luvataan jäävän Saksan kotimarkkinoilla alle 30 000 euron rajapyykin, joten auton lähtöhinta ei voi olla Suomessakaan kovin paljon suurempi. Ensimmäisten versioiden tuotannon pitäisi käynnistyä vielä loppuvuodesta, ja asiakkaille nämä autot ehtivät ensi vuoden alkupuolella.