Myydään: 40 vuotta ladossa maannut Opel Manta Luxus vuosimallia 1973

Vuosina -73 ja -74 oli Yhdysvalloissa mahdollista hemmotella itseään, ja valita hieman ylellisempi Opel itselleen autokaupasta. Kyseessä oli Mantan Luxus-nimellä myyty varustellumpi versio, joka ei kuitenkaan nimestään huolimatta ollut mikään edustusauto. Suurimmat muutokset olivat lähinnä auton sisätiloissa, joissa mukavuusvarusteita oli enemmän kuin perusversiossa. Tästä entisaikain luxuksesta on kirjoitushetkellä huudettu 800 Amerikan dollaria eBayn verkkohuutokaupassa hintavarauksen kuitenkaan ylittymättä. Ylellisyys voi tämän Mantan kohdalla olla tosin hieman venyvä käsite, sillä auto on maannut käyttämättömänä ladossa viimeiset 40 vuotta!

Osassa myyntikuvia Manta näyttää yllättävän kovapeltiseltä ja suorakylkiseltä, kun osassa kuvia vaikuttaisi ruosteen pureutuneen laajoilla alueilla pintaa syvemmälle. Kyseessä on jokaisen ulkomailta autoa ostaneen pähkäily, kun pahimmillaan ostopäätös pitäisi tehdä pikaisesti huonolaatuisten kuvien, ja vajavaisen myyntiesittelyn pohjalta. Osiltaan Opel vaikuttaisi äkkiseltään täydelliseltä, mutta etupuskuri on aivan kuin hätäpäissään itseaskarreltu. Mantassa näyttäisi olevan alla myös luxus-mallin varustukseen kuuluneet tyylikkäät nelipuolaiset vanteet. Tässäkin kunnossa ykkös-Manta on korimuodoiltaan varsin onnistuneen näköinen autoluomus, eräänlainen ”köyhän miehen -68 Charger”.


Auto on viettänyt viimeiset vuotensa Yhdysvaltain itärannikolla, mikä on saattanut vaikuttaa auton ruosteiseen ulkokuoreen. Toinen vaihtoehto tietenkin on, että ladon katto on päästänyt vettä auton päälle. Manta on silti eksoottinen näky Jenkkilässä, sillä vuonna 1973 Opel myi siellä vain 17 636 luxus-Mantaa hintaan 2 800 dollaria kappale. Täytyy muistaa, että suositut sikäläiset automallit myivät samaan aikaan helposti puoli miljoonaakin kappaletta, eikä Opel GM-alaisuudestaan huolimatta ole muutoinkaan kuulunut amerikkalaisten vakiokalustoon automerkkinä.

Myynti-Mantan sisätiloissa riittää uudella omistajalla puuhasteltavaa. Kangaspintaiset penkit näyttävät säilyneet kuvista päätellen yllättävän hyvin täydellisen räjähtäneitä niskatukia lukuun ottamatta. Varustukseen kuuluneet puujäljitelmät saattavat kaivata nekin huolenpitoa. Konehuoneesta tulisi löytyä 1,9-litran neloskone, josta pitäisi irrota 75 hummaa. Vaikka painoa on hieman alle 1000kg, niin satasen nopeuteen saa polkea 13 sekunnin ajan. Kaikesta huolimatta tarjolla olisi palanen Opelin mallihistoriaa kirkkaimmasta päästä, joten toivottavasti tämä yksilö pelastetaan, ja palautetaan alkuperäiseen loistoonsa.