N niin kuin Nürburgring – Hyundailta on tulossa omia sporttimalleja

Hyundai ilmoitti jo jokin aikaa sitten kehittävänsä oman sporttisen alabrändinsä, joka tunnetaan N-kirjaimella. N ei ehkä kuulosta erityisen urheilulliselta, mutta kirjaimen valintaan on syynsä. Sillä viitataan nimittäin legendaariseen Nürburgringin rataan, jonka lähistöllä Hyundain tutkimus- ja kehityskeskus sijaitsee.

Korealaismerkin kunnianhimoisena tavoitteena on nostaa N-osasto samaan sarjaan, jossa ostajien huomiosta kilpailevat mm. Bemarin M-autot, Mercedes-AMG:t ja Audin RS-mallit. Hyundain varapresidentti Woong-Chul Yang vahvisti nyt englantilaiselle Auto Express -lehdelle, että merkki on kehittämässä kolmea N-tehomallia.

Seuraavan sukupolven i30:sta tulee Yangin mukaan etuvetoinen N-malli, jossa on alle 300 heppaa. Se kuulostaa lähinnä VW Golf GTI:n kilpailijalta, kun alkuperäisenä tavoitteena oli haastaa BMW M ja kumppanit. Huhut kertoivat ensin, että i30:n pohjalta olisi tehty yli 300-hevosvoimainen nelivetoinen turbotykki, joten etuvetoversio on kieltämättä lievä pettymys.


Hyundain N-mallit eivät kuitenkaan jää tähän. Hyundai erotti vähän aikaa sitten Genesis-merkin omaksi luksusbrändikseen Toyotan Lexuksen tavoin, ja nyt myös pienestä Genesiksestä ollaan tekemässä sporttista N-versiota. Siinä on kuulemma neliveto, joten tehoakin voidaan ottaa vähän enemmän pidon suuremmin kärsimättä. Lisäksi Yang vahvisti, että putkessa on kolmas N-auto, mutta siitä ei suostuttu antamaan vielä mitään virallisia tietoja.

Amerikkalainen Car & Driver kertoi, että jompikumpi näistä autoista tehdään tulevan Genesis G70 coupén pohjalle. Jo G70:n vakiomallin pitäisi olla sporttinen auto ajaa, joten luvassa voi olla todellista herkkua tehotykkien ystäville. Tavoitteena on nimittäin haastaa BMW M4 kunnolla, joten Genesiksen N-mallissa kehutaan olevan hieno käsiteltävyys ja reilusti tehoa. Bemarissa on kolmelitrainen ja yli 430-heppainen tuplaturbotettu suora kuutonen, kun taas Genesikseen huhutaan tulevan 3,3-litrainen V6 myöskin kahdella turbolla. Teholukeman pitäisi olla samaa luokkaa kuin M4:ssa. Tämä ei ole muuten ainoa yhtäläisyys Hyundain N-brändin ja BMW:n M-osaston välillä, koska N:n pomona toimiva Albert Biermann on BMW M:n entinen johtaja.