Nämä neljä sähköautoa onnistuivat ylittämään ilmoitetun toimintamatkan käytännön testissä

Autobest-tuomaristo järjesti #realrangeEV –testin, jossa kymmenen uuden sähköauton akut ajettiin normaaliliikenteessä tyhjiksi ja katsottiin kuinka pitkälle nykypäivän sähköautoilla todellisuudessa pääsee.

Testissä vain neljä sähköautomallia onnistui ylittämään odotukset, eli ilmoitetun WLTP-toimintamatkan. Parhaiten testissä pärjäsivät Kia Soul, Volkswagen e-Golf, Hyundai Ioniq EV ja BMW i3. Yllättävintä testissä oli, että uuden WLTP-mittauksen mukaiset toimintamatkat näyttivät pääsääntöisesti osuvan kohdalleen, eli toisin kuin aiemman NEDC-mittauksen mukaan. Negatiivinen yllätys oli Nissan Leaf, jonka kulutus osoittautui arveltua reilusti suuremmaksi.

Automalli Kahden testin keskiarvo NEDC1* WLTP2* AUTOBEST EV 1


Real Range/WLTP

Kulutus AUTOBEST EV 2

Real Range/kwh

BMW             i3  

231,745 km

 

300 km

 

225 KM

 

103%

 

14,8 kw/h

 

6.98

Hyundai Ioniq EV  

211,900 km

 

280 km

 

204 KM

 

103,8%

 

12,2 kw/h

 

6.95

Jaguar          I-Pace  

313,560 km

 

ND

 

480 KM

 

65,3%

 

27,5 kw/h

 

3.48

Kia             Soul  

218,425 km

 

250 km

 

185 KM*

 

118%

 

13,6 kw/h

 

6.62

Nissan Leaf  

227,990 km

 

378 km

 

285 KM

 

80%

 

16,3 kw/h

 

5.70

Opel Ampera-e  

377,200 km

 

520 km

 

380 KM

 

99,3%

 

16,1 kw/h

 

6.29

Renault

Zoe 40

 

284,270 km

 

400 km

 

300 KM

 

94,7%

 

14,6 kw/h

 

6.93

Tesla Model S  

422,650 km

 

632 km

 

461 KM*

 

91,6%

 

20,6 kw/h

 

4.23

Tesla Model X  

400,070 km

 

565 km

 

430 KM*

 

93%

 

23,4 kw/h

 

4.00

VW             e-Golf  

231,760 km

 

300 km

 

219 KM

 

105,8%

 

12,4 kw/h

 

6.47

Taulukon Real Range/WLTP -sarake kuvaa todellisen toimintamatkan ja ilmoitetun WLTP-toimintamatkan suhdetta. 100% = testattu kulutus vastaa ilmoitettua, ja suurempi luku on parempi.