Nannaa autofriikeille – onko seuraava Alfa Romeo Giulietta takavetoinen?

Fiat Chryslerin pääjohtaja Sergio Marchionne ilmoitti jokunen vuosi sitten nostavansa Alfa Romeon uuteen kukoistukseen. Moni luuli tämän jäävän vain puheiden asteelle, mutta viime aikoina on alkanut tapahtua. Alfan ylpeys, eli uusi urheilusedan Giulia paljastettiin kesällä. BMW 3-sarjan tulevan kilpailijan myynnin aloitusta on kuitenkin jouduttu siirtämään vuoden 2016 jälkimmäiselle puoliskolle.

Alfalla on myös suunnitteilla uusi SUV, ja jopa paluuta F1-sarjaan Ferrarin rinnalle on väläytelty. Merkin menekki on silti ollut varsin alavireistä viime vuosina, ja uutta Giuliaa odotellessa kompaktiluokan Giulietta on vastannut valtaosasta myyntiä.

Giulietta on ehtinyt pian jo kuuden vuoden ikään, eli uutisia seuraajamallista on jo odoteltu kovasti. Nyt Fiat Chryslerin muotoilija Alberto Dillilo on paljastanut brittiläiselle Auto Express -lehdelle, että seuraava Giulietta tehdään Giulian lyhennetylle pohjalevylle.


Tämä saa jo kuolan valumaan autofriikkien suussa, koska Giulia on takavetoinen. Voisiko Italiasta siis tulla takavetoinen vaihtoehto Golf-luokkaan? Alfalla olisi tämän myötä ainutlaatuinen kilpailuetu puolellaan, koska se olisi jatkossa segmenttinsä ainoa takatuuppari. BMW siirtyy nimittäin etuvetoon 1-sarjan seuraavan mallivaihdoksen yhteydessä.

Dillilo kommentoi, että takaveto olisi ainakin teknisesti mahdollinen vaihtoehto. Takavetoista Giuliettaa ei siis ainakaan suoraan kielletty, ja Alfalta on aiemminkin kuultu samansuuntaisia lausuntoja. Merkki on nimittäin ilmoittanut, että se haluaa kehittää luokkansa parhaita taka- ja nelivetoisia autoja. Giuliettan vetotapa selviää lopullisesti, kun auto saadaan myyntiin todennäköisesti ensi vuoden aikana. Pelllin alle tulee ilmeisesti neloskoneita, joiden tehoskaala ulottuu yli 300 heppaan asti. V6 jäänee siis isoveli Giulian yksinoikeudeksi.