Neljä superautoa, jotka ovat hitaampia kuin Ford Focus

”Eilispäivän superauto ei enää pärjää nykyajan kauppakassille”. Näin voisi kärjistetysti todeta modernista tehonlisäyksestä, josta nykyään pääsevät nauttimaan uutuuttaan myös keskiluokkaiset kansalaiset. Verrokkina jutussamme on jo itsekin muutaman vuoden vanha Ford Focus RS vuosimallia 2016. Focuksen 2,3-litrainen turboahdettu nelisylinterinen moottori tuottaa 350 hevosvoimaa, jotka oikeuttavat 4,7 sekuntiin 0-100 km/h. Alla on malliksi muutama vanhempi auto, jotka olivat uusina vain varakkaiden hurjastelijoiden yksinoikeutta!

1. Ferrari 288 GTO


Ah, kukapa ei haluaisi ohittaa Fordilla Ferraria, kuin eräässäkin parhaillaan elokuvateattereissa pyörivässä autoelokuvassa. Vuosina 1984-87 valmistettu GTO oli nopein ja mahtavin Ferrari, kunnes ikoninen F40 syrjäytti sen. GTO:n 2,9-litran kaksoisturbolla ryyditetty V8 laittaisi Focuksen todelliseen testiin, sillä Ferrarille luvataan 4,8 sekuntia nollasta sataan.

2. Lamborghini Countach


80-luvun lapset muistavat tämän kirveellä veistetyn superauton niin huoneensa seiniltä julisteen muodossa, kuin lukuisista saman aikakauden Hollywood-elokuvista. Countachin suorituskyky ei oikein tahtonut aikanaankaan pysyä villin ulkonäön perässä. Tehokkaimman LP500 S -version suorituskyky jää sekin päälle viiden sekunnin. V12-koneen voimallinen ulvonta on tosin sellaista korvakarkkia, että tämän puolesta ei taatusti tule Focusta ikävä!


3. Porsche 911 Turbo (930)


Porschen ensimmäisen sukupolven 911 Turbo oli tehokkaimmillaan melkoinen peto valmistumisvuosinaan 1975-77. Kolmilitrainen turboahdettu kuusipyttyinen bokserimoottori tuotti vain 256 hevosvoimaa. Parhaimmillaan 1200 kiloa painaneessa autossa tämä riitti kuitenkin karvan verran alle viiden sekunnin kiihtyvyyteen, mikä myös todisti uuden turbo-tekniikan saavutuksia. Vaikka legendaarinen 911 häviääkin Focukselle suorituskyvyssä, niin ainakin allekirjoittaneelle ulkonäkönsä puolesta Porsche pyörittää Focusta kuin märkää tiskirättiä.

4. Ferrari F355


Jotta juttu ei menisi pelkäksi vanhojen autojen mollaamiseksi, niin löytyypä jo 90-luvultakin aikansa kalliita ja suorituskykyisiä urheiluautoja, joilla ei enää kannata lähteä liikennevaloissa härnäämään uudempia hot hatchien tehoversioita. Eräs näistä on vuoteen 1999 asti valmistettu Ferrari F355, joka luvatulla 4,9 sekunnin kiihtyvyydellä joutuisi viimeistään pidemmällä tieosuudella antautumaan Focukselle. Ajettavuudeltaan Ferrari tarjoaa kuitenkin valtavasti hupia, ja sellaisen voisi onnistua vielä saamaan jopa alle uuden Suomessa myydyn Focus RS:n hintatason – siis ainakin verottomana ulkomailta.