Nico Rosberg näyttää miten haastavaa on ajaa maailman ensimmäisellä superautolla

Vuonna 2016 Formula ykköset jättänyt Nico Rosberg nauttii lisääntyneestä vapaa-ajastaan ja pitää muun muassa videoblogia YouTubessa. Seuraavalla videolla Nico esittelee tallistaan löytyvää legendaarista vuoden 1955 Mercedes 300SL Gullwing -autoa, jota jossain määrin pidetään myös maailman ensimmäisenä superautona.

Useampia nykyisiä superautoja on niin helppo ajaa, että normaali ajo ei oikeastaan vaadi mitään erityistaitoja. Vuoden 1955 Mercedes 300 SL on kuitenkin toista maata ja pelkästään sen käynnistäminen on oma prosessinsa. Jotta auton saa käyntiin, on ensin kytkettävä polttoainepumppu ja kuristin, eli ryyppy päälle. Hetkisen odottelun jälkeen auto käännetään avaimesta käyntiin, jonka jälkeen polttoainepumpun ja kuristimen vivut käännetään takaisin lepoasentoon.

Liikkeellelähdön jälkeen on odotettava, että öljyn lämpötila nousee yli 54,44 Celsiusasteen, ennen kuin moottoria voi kierrättää yli 2000 kierrosta minuutissa. Kytkimen pohjassa pitämistä on vältettävä ja pysähdyttäessä esimerkiksi liikennevaloihin on vaihdettava vapaalle. Myös vaihtaminen on tarkkaa puuhaa, kuten videon alkupuolella nähdään ja kuullaan. Kaupungissa ajettaessa on muistettava kytkeä moottorin tuuletin päälle, tai muuten kolmelitrainen suora kuutosmoottori saattaisi ylikuumentua ja kiehauttaa jäähdytinnesteet pihalle.


Nico vie entisaikojen superautoa pitkin Monacon katuja, ja uskaltautuu myös hieman revittelemään keskustan ulkopuolella vuorien tuntumassa.