Nissan GT-R:llä tehtiin driftaamisen maailmanennätys – sladissa yli kolmeasataa!

Viime vuosina suursuosioon noussut driftaaminen sai urheilulajina alkunsa Japanissa, ja nousevan auringon maan autot ovatkin hyvin suosittuja alan harrastajien keskuudessa. Nissan GT-R on puolestaan yksi Japanin ikonisimpia sporttimalleja, ja varhaiset takavetoiset Skyline GT-R:t kuuluvat driftauskultuuriin kuin nenä päähän. Nissanin legendaarinen tehotykki on kuitenkin ollut nelivetoinen jo yli neljännesvuosisadan ajan, joten uudemmat GT-R:t vaativat isompia muutoksia driftauspuuhia varten.

Nissan kertoi alkuviikosta, että nykyisellä GT-R:llä on tehty uusi maailmanennätys, mutta kaikki yksityiskohdat pidettiin vielä hämärän peitossa. Nyt japanilaiset paljastivat, että kyseessä oli kaikkien aikojen nopein virallisesti mitattu driftaus, jolla päästiin myös Guinnessin ennätystenkirjaan. GT-R:ää piti modifioida varsin kattavasti ennätysyritystä varten, joten suoraan kaupan hyllyltä ostetulla autolla ei pääse lähellekään vastaavia suorituksia.

gt-r_2


Ennätysauto kehitettiin tehtaan virallisena virityspajana tunnetun Nismon johdolla. Vuoden 2016 GT-R viritettiin peräti 1380-heppaiseksi ja voimansiirtoakin peukaloitiin kattavasti. Neliveto heitettiin romukoppaan, jotta pitoa ei olisi liikaa. Takavetoiseksi muutettua GT-R:ää testattiin ennen ennätysyritystä kattavasti Fujin kilparadalla Japanissa, ja puikoissa oli maan hallitseva drifting-mestari Masato Kawabata.

Sama mies oli ratin takana myös Arabiemiraateissa sijaitsevalla Fujairahin lentokentällä, jossa maailmanennätys saavutettiin. Kawabata onnistui heittämään GT-R:n 30 asteen sladiin lähes 305 km/h:n nopeudella. Guinnessin ennätystenkirjaan päästiin tarkalleen 304,96 kilometrin vauhdilla, eli kahva edellä on menty melkoista haipakkaa.

gt-r_3

Nissan on tehnyt erilaisia ennätyksiä aiemminkin juuri Lähi-idän alueella, jossa riittää varakkaita autohulluja Nismon tuotteiden potentiaalisiksi asiakkaiksi. Mitähän sheikit mahtavat tuumia siitä, että seuraava GT-R on hyvin todennäköisesti hybridi?

gt-r_4