Nissan Micra muutti radikaalisti muotoaan – pyöreys on nyt menneen talven lumia

Nissan Micran ensimmäinen sukupolvi oli yksi 1980-luvun tylsimmistä pikkuautoista. Japanilaispienokaiseen saatiin kuitenkin ihan uutta eloa reilut 20 vuotta sitten, kun Micran toinen korimalli sai lähes Aku Ankan auton tyylistä pyöreyttä muotoihinsa. Samalla reseptillä jatkettiin myös kolmannen sukupolven suhteen, jossa söpöt linjat jalostettiin huippuunsa. Kuusi vuotta sitten esitellyn neljännen Micran kohdalla mentiin kuitenkin pahasti metsään, ja muotoilun omaleimainen ote katosi lähes täysin.

Nissan paljasti jo viimevuotisessa Geneven autonäyttelyssä Sway-nimisen konseptin, jonka terävät linjat antoivat esimakua tulevan Micran muodoista. Tuotantomallin vuoro koitti noin puolitoista vuotta myöhemmin, kun Nissan paljasti tällä viikolla avautuneessa Pariisin autonäyttelyssä viidennen sukupolven Micran. Tyylin muutos on todella radikaalia luokkaa, ja söpöily on siirretty kertaheitolla historian lehdille. Terävät muodot saavat uuden Micran näyttämään suorastaan aggressiiviselta edeltäjiinsä verrattuna, ja linjoissa on myös monia yhtymäkohtia Nissanin tuoreisiin crossovereihin.

micra_2


Auto on myös kasvanut kokoa, ja Micra on nyt selvästi suurempi kuin esimerkiksi Ford Fiesta. Nissanin pikkuauto hätyytteleekin jo lähes kompaktiluokan rajoja, jossa japanilaisilla on tarjolla kilpailijoihinsa nähden lähes ylikokoinen Pulsar. Micra ei ole uudistunut rankasti pelkästään ulkokuorensa osalta, vaan sisustakin vaikuttaa paljon aiempaa modernimmalta ja arvokkaammalta. Ratti on suorastaan sporttisen näköinen, ja keskellä kojelautaa pönöttää seitsemäntuumainen keskinäyttö. Urheilullista vaikutelmaa korostetaan myös entistä matalammalla ajoasennolla, ja tietoviihdejärjestelmä tarjoaa erilaisia sovelluksia sekä mm. yhteensopivuuden Applen CarPlayn kanssa.

micra_4

Turvallisuutta korostetaan kattavalla ajoavustinarsenaalilla, joka kuuluu varmasti luokkansa parhaimmistoon. Lisäksi tarjolla on Bosen kehittämä kuusikaiuttiminen äänentoistojärjestelmä, jossa korostetaan erityisesti kuskin kokemaa kuuntelunautintoa. Tätä edistää myös paneutuminen äänieristykseen, ja Nissan on omien sanojensa mukaan yrittänyt tehdä Micrasta niin hiljaisen kuin mahdollista. Ilmanvastuksen cw-kerroinkin on vain 0,29, mikä pienentää virtausääniä.

micra_5

Uusi Micra on suunnattu erityisesti Euroopan markkinoille, ja niinpä alustaan sekä ohjaukseenkin on satsattu kunnolla. Myynnin alkaessa auton pellin alle saa 0,9-litraisen kolmipyttyisen bensaturbon tai 1,5-litraisen nelosdieselin, joista molemmista irtoaa tasan 90 heppaa. Myöhemmin tulossa on vielä edullisempi 75-hevosvoimainen vaparibensakone. Tuore Micra valmistetaan Ranskan Flinsissä sijaitsevassa allianssikumppani Renaultin tehtaassa, ja kauppoihin se saadaan ensi maaliskuussa.

micra_3