Nissan Micra on kehittynyt huimasti – otimme kylmät tyypit pikkuautoluokan kuumasta uutuudesta

Nissan Micra aloitti uransa melkoisena harmaavarpusena 80-luvun alkupuolella, mutta auto löysi oman tyylinsä seuraavan vuosikymmenen puolella. 90-luvun Micrassa oli lähes Aku Ankan auton tyylistä pyöreyttä, ja Nissanin pikkuinen vetosi erityisesti naispuoliseen ostajakuntaan. Seuraavassa Micrassa söpöys jalostettiin huippuunsa, mutta auton viimeisin korimalli on jäänyt pahasti altavastaajan asemaan markkinoilla. Syitä voidaan hakea Intiassa valmistetun pikkuauton mitäänsanomattomasta muotoilusta, ja muutkin ominaisuudet ovat jääneet kauas luokan kärjestä.

dsc02143jpg

Nyt Nissan iskee kuitenkin takaisin oikein ryminällä. Viime kuussa Pariisin autonäyttelyssä paljastettu viidennen sukupolven Micra on melkoisen radikaali ilmestys edeltäjäänsä verrattuna. Mitäänsanomattomat linjat ovat vaihtuneet todella terävään muotokieleen, joka on saanut inspiraatiota mm. japanilaismerkin katumaastureista.


dsc02145jpg

Pääsimme ottamaan kylmät tyypit upouudesta Micrasta Helsingin Auto 2016 -tapahtumassa, johon auto oli tuotu lähestulkoon suoraan Pariisista. Tyylin vaihdos on niin rajua luokkaa, että sporttisen näköistä pikkuautoa on suorastaan hankala uskoa Micraksi. Auto on muuttunut pidemmäksi, matalammaksi ja ennen kaikkea leveämmäksi kuin edeltäjänsä. Micra onkin nyt luokkansa levein auto, millä on positiivinen vaikutus myös ajo-ominaisuuksiin.

dsc02150jpg

Nissanin uutuutta kehitettäessä on panostettu erityisesti nautinnolliseen ajettavuuteen ja mm. sporttiseen ohjaustuntoon, mikä on ihan uutta Micran kohdalla. Pellin alle saa jopa 120-heppaisen version piskuisesta 0,9-litraisesta turbokoneesta, joten litrateho on ainakin kunnossa. Toki tarjolle tulee myös pienempitehoinen turbomoottori, aloitusmallina toimiva kolmipyttyinen vapari ja Renaultin peruja oleva 1,5-litrainen diesel.

dsc02147jpg

Micraa on tehty aiemmin mm. Isossa-Britanniassa ja Intiassa Japanin lisäksi, mutta uusi malli tulee konsernikumppani Renaultin linjoilta Ranskan Flinsissä. Eurohenkisyys on siis varsin vahvaa, ja auton pitäisi pystyä haastamaan myös tilojen puolesta luokkaa dominoivat vanhan mantereen pikkuautot. Akseliväli on entistä pidempi, mutta toki takapenkillä huomaa edelleen istuvansa pikkuautossa. Takaluukkukaan ei sovi välttämättä aivan perhekäyttöön, mutta omassa luokassaan se on aivan mukiinmenevää tasoa.

dsc02146jpg

Ehkä suurin yllätys oli messuilla esillä olevan yksilön varustelu ja laatuvaikutelma. Nahkaa oli istuinten lisäksi jopa kojelaudassa, ja sitä koristivat myös luksushenkiset tikkaukset. Materiaali voi toki olla todellisuudessa jonkin sortin muovia, mutta ainakin se onnistuu tekemään suorastaan ylellisen vaikutelman pikkuautoluokassa. Suurin osa kotimaassa myytävistä Microista on toki vaatimattomammin varusteltuja, mutta auton peruspakettikin tuntuu olevan hyvällä mallilla. Micra saadaan myyntiin keväällä, ja hinnat eivät tätä kirjoitettaessa ole vielä selvillä. Jos hinnoittelu osuu nappiin, Micrassa voi olla aineksia pikkuautoluokan menestyjäksi.

dsc02148jpg