Nissan Qashqai saa uuden moottorin, vaihteiston ja viihdejärjestelmän

Nissan Qashqai saa uuden moottorit

Nissan korvaa aiemmat 1,2- ja 1,6-litraiset moottorinsa täysin uudella 1,3-litraisella moottorilla. Moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa ja se tullaan näkemään myös Mercedes-Benz -autoissa. Tämän lisäksi myös CVT-automaatti korvataan uudella DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla.

Uutta 1,3-litraista bensiinimoottoria on tarjolla sekä 140 että 160 hevosvoimaisena versiona, joten tehonlisäys aiempaan 115 hevosvoimaan nähden on tuntuva. Myös vääntöä on jatkossa reippaammin tarjolla, eli perusversiossa manuaalivaihteiston yhteydessä 240 Nm, tehokkaammassa 260 Nm ja DCT-automaatin kanssa 270 Nm.

Moottorin yhteyteen on tarjolla jatkossa kuusilovinen manuaali- ja nyt ensimmäistä kertaa Nissanin massatuotantoautoissa nähtävä seitsemän pykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto. Jälkimmäisen saa ainoastaan tehokkaamman version yhteyteen.


Nissan Qashqai moottori

Moottorin ja vaihteiston lisäksi Nissan uudistaa myös NissanConnect -informaatio- ja viihdejärjestelmänsä, joka tukee paremmin älypuhelimia ja tarjoaa mahdollisuuden ladata kartta- ja muita päivityksiä suoraan autoon – ennen tämä oli mahdollista vain huollon yhteydessä.

Syynä moottoriuudistukseen on todennäköisesti 1,2-litraisen moottorin yhteydessä havaitut ongelmat, joita ovat muun muassa liiallinen öljynkulutus ja jakopään ketjun ongelmat. Myös Jokamiehen kestotestissä oleva Nissan Qashqai 1.2T kärsi noin 50 000 kilometrin jälkeen moottoriongelmista, mitkä johtivat lopulta koko moottorin vaihtamiseen. Tästä lisää myöhemmin ilmestyvässä kestotestimme jatko-osassa.