Nissanin katumaasturi jätti Koenigseggin taakseen – 2000-heppainen Qashqai ylsi yli 382 km/h:n huippuihin

Katumaastureilla ei ole juuri juhlittu tapahtumissa, joissa auton huippunopeutta pääsee testaamaan vapaasti. Tällaiset koitokset ovat useimmiten olleet huippuunsa viritettyjen tuning-laitteiden ja tehdastekoisten hyperautojen reviiriä. Moni hieraisi kuitenkin silmiään Englannissa äskettäin järjestetyssä Vmax 200 -tapahtumassa. Kiihdytysbaanalle asettui nimittäin vanhakorinen Nissan Qashqai, joka tunnetaan kaikkea muuta kuin nopeana autona.

Tämä yksilö on kuitenkin eri maata. Brittiläisen Severn Valley Motorsportin virittämä SUV on enää ulkoisesti Qashqai, koska auton tekniikka on laitettu täysin uusiksi. Nissania vauhdittaa merkin GT-R-superautosta lainattu 3,8-litrainen tuplaturbo-V6, josta irtoaa vakiovireessään tätä nykyä 570 hevosvoimaa. Pannun virityspotentiaali on kuitenkin lähes legendaarista luokkaa, ja sitä on hyödynnetty tässäkin tapauksessa.


Severn Valley Motorsport on asentanut koneeseen mm. monia taottuja osia sekä uudet turbot, ja moottorinohjaussoftaakin on luonnollisesti peukaloitu. Lopputulos on uskomatonta luokkaa, koska GT-R:n myllystä irtoaa näiden toimenpiteiden seurauksena lähes järjettömät 2000 heppaa.

Steroidi-Qashqai haastoi brittien huippunopeustapahtumassa maailman nopeimman tuotantoauton valtikkaa kantavan Koenigsegg Agera RS:n. Ruotsalainen hyperauto ylsi tässä koitoksessa 356 lm/h:n huippunopeuteen, mikä on kaikkea muuta kuin huono suoritus. Tällä kertaa auto jäi kuitenkin kakkoseksi viritetylle Qashqaille.

SVM:n tuunaamalle katumaasturille mitattiin nimittäin toisella yrittämällä 382,7 km/h:n huiput, eli Koenigsegg jäi sitä selvästi hitaammaksi. Viritetty Qashqai nappasi samalla itselleen maailman nopeimman maasturin tai katumaasturin tittelin. Se kuului aiemmin myöskin 2000-hevosvoimaiselle Toyota Land Cruiserille, jolla on päästy ”vain” 370 km/h:n huippunopeuteen.