Nissanin superauto saa lisää luksusta

Playstation-sukupolven unelmaksi kohonnut Nissan GT-R on yksi harvoista japanilaisista superautoista. GT-R:n taru alkoi 60-luvun lopun Skyline GT-R:stä, mutta sen jälkeen elettiin 16 vuotta hiljaiseloa. Mallinimi herätettiin uudestaan henkiin 80-luvun lopulla R32-korisen ”Godzillan” myötä, ja uuden aikakauden sporttimalleja valmistettiin kolmen sukupolven ajan Skylinen muskeliversioina. Nykymalli on ensimmäinen, jonka nimi on pelkästään GT-R.

Nykyinen GT-R on ollut markkinoilla jo yli seitsemän vuoden ajan, mutta se on pistänyt aivan viime aikoihin saakka menestyksekkäästi kampoihin maailman urheiluautoeliitille. Auton valttina on ollut menohaluihin nähden suhteellisen edullinen hinta. Esimerkiksi vastaavan suorituskyvyn tarjoava Porsche 911 Turbo maksaa melkein kahden Nissanin verran.

Kilpailijoita halvempi hinta on kuitenkin näkynyt esimerkiksi sisustan materiaalien laadussa. GT-R on vaikuttanut kovin muoviselta eksoottisempiin superautoihin verrattuna. Toisaalta brutaali suorituskyky ja kaikenlaiset tekniset vimpaimet ovat varmasti olleet ostajille luksusluokan laatuvaikutelmaa tärkeämpiä.


Nyt Nissanin tuotekehittäjät ovat kuitenkin kertoneet, että seuraavaan GT-R:ään tulee lisää luksusta. Tämä tarkoittaa sitä, että autoa hilataan lähemmäksi premium-merkkien kilpailijoita. Nissan esitteli GT-R:stä jo viitisen vuotta sitten Egoist Edition -erikoismallin, joka oli vuorattu arvokkaalla nahalla, ja äänentoistosta vastasi Bosen huippujärjestelmä. Näyttää siltä, että GT-R:ää ollaan tulevaisuudessa viemässä tähän suuntaan.

Jousitustakin ollaan viilaamassa mukavammaksi, mutta silti auton käsiteltävyyden pitäisi parantua entisestään. Huhujen mukaan seuraava GT-R olisi hybridi, joten toivoa sopii, että auton luonne ei vesity kaikkien muutosten seurauksena. Uusi malli ei ole kuitenkaan tulossa aivan heti, koska nykyistäkin GT-R:ää ollaan vielä jatkojalostamassa.