Raskas kalusto sai alleen uudet eturenkaat – esittelyssä Hakkapeliitta Truck F2

Nokian Hakkapeliitta Truck F2
Nokian Hakkapeliitta Truck F2, Kuva: Jokamies.fi

Nokian Raskaat Renkaat lanseerasi helmikuun talvipakkasilla uuden kuorma-autoille ja busseille kehitetyn eturenkaan, Hakkapeliitta Truck F2:n.

Hyvästä paremmaksi

Ensimmäinen raskaan kaluston ohjausakselirenkaaksi suunniteltu rengas tuli Nokian Renkaiden tarjontaan vuonna 1990 ja ensimmäinen Hakkapeliitta F -tyypin talvirengas vuonna 2009. Nyt lanseeratulla Hakkapeliitta Truck F2:lla on suuret saappaat täytettävinään, mutta se onnistuu olemaan hyvää edeltäjäänsä parempi kaikilla osa-alueilla.

Nokian Hakkapeliitta Truck F2
Nokian Hakkapeliitta Truck F2, Kuva: Nokian Renkaat

Uusia innovaatioita

Uuden Nokian Hakkapeliitta Truck F2 -renkaan valttina on mm. entistä aggressiivisempi pintakuviointi, jonka tarkoituksena on saavuttaa maksimaalinen pito talven haastavissa olosuhteissa. F2-rengas soveltuu sekä pitkille ajomatkoille että taajamissa pyörittelyyn. F2 perii edeltäjänsä hyvät ominaisuudet, mutta se tarjoaa myös lisää pitoa vaikeimmissa ajo-olosuhteissa – ABS-jarrutus ja sivuttaispito on parantunut jopa kymmenen prosenttia.


F2 palvelee hyvin myös kuluneena, sillä uudenlainen Spiral Sipe System auttaa pidon säilyttämisessä vielä tuhansien kilometrien jälkeenkin. Lamelloinnin innovatiivisen suunnittelun ansiosta pintakuviopalojen kuluminenkin on saatu hyvin tasaiseksi.

Nokian Hakkapeliitta Truck F2
Nokian Hakkapeliitta Truck F2, Kuva: Nokian Renkaat

Puhtaana pitoa

Renkaan pintakuvion urissa on ristikuviointi, jolla saavutetaan parempi renkaan urien puhdistuvuus ja sitä myötä parempi pito erityisesti lumella. Myös urien pohjien kehitykseen on satsattu ja F2:ssa on tehokkaammat kivenpoistajat, jotka suojaavat renkaan runkoa mahdollisilta kiven aiheuttamilta vaurioilta.

F2:n uudenlainen olkapääalue helpottaa auton käsittelyä syvässä lumessa. Rengas on mahdollista myös nastoittaa, jolloin se tarjoaa maksimaalisen pidon myös jäisellä alustalla. F2:ssa on hyvien ajo-ominaisuuksien lisäksi myös uusi moderni sivupintadesign, mikä tekee sen tunnistettavaksi liikenteessä ja ehkä vielä hieman tavallista tyylikkäämmäksikin.

Kulutuspinnalta löytyy muista Hakkapeliitoista tuttu uransyvyysindikaattori, Driving Safety Indicator (DSI). Kulutuspinnassa olevat numerot kertovat, kuinka paljon pintaa on vielä jäljellä. Lumihiutalesymboli, Winter Safety Indicator (WSI), taas kertoo talviturvallisuudesta. Lumihiutalesymboli pysyy näkyvillä aina 8mm uransyvyyteen asti ja sen katoamisen jälkeen on suositeltavaa uusia rengas talvikäyttöä varten.

Scania R500 ja Nokian Hakkapeliitta Truck F2
Scania R500 ja nastoitettu Nokian Hakkapeliitta Truck F2, kuva: Jokamies.fi

– Uudessa F2:ssa on tosi hyvä tuntuma ojan reunan polanteella, kuvailee Petri Pasanen, puuautonkuljettaja Ivalosta. Rengas menee hyvin umpilumeen ja leikkaa hienosti läpi lumen pinnasta, mikä on tärkeää huonoilla teillä. Nokian Hakkapeliitta Truck F2:n ominaisuudet eivät kuitenkaan rajoitu vain kapeille metsäteille. On siinä hyvä pito myös maantiellä, Petri hymyilee.

Nokian Hakkapeliitta Truck F2 tuodaan markkinoille neljässä eri koossa: 385/65R22.5, 315/80R22.5, 315/70R22.5 and 295/80R22.5. Toimitukset asiakkaille alkavat tänä keväänä ja ensimmäiset alle asennukset tapahtuvat syksyllä 2017.

Ketosen Kuljetus Oy:n 104-tonninen jättirekka
Ketosen Kuljetus Oy:n 104-tonninen jättirekka. Kuva: Jokamies.fi

Jokamies.fi:n toimitus vieraili helmikuussa Nokian Renkaiden White Hell -testikeskuksessa Ivalossa, jossa tutustuimme uusiin Truck F2-renkaisiin. Pääsimme myös ottamaan tuntumaa juuri lanseerattuun, henkilö- ja SUV-autoihin tarkoitettuun, Hakkapeliitta 9 -malliin. Lue lisää White Hell -kokemuksestamme.