Nürburgringin etuvetoennätys siirtyi jälleen Ranskaan – Renault Megane RS Trophy-R jätti Honda Civic Type R:n taakseen

Nürburgringin vanhan radan, eli legendaarisen Nordschleifen kierrosajoista on tullut viime vuosina tärkeä työkalu sporttiautojen markkinoinnissa. Tuotantoautojen yleisen kierrosennätyksen tavoittelemisen lisäksi vipinää on riittänyt etuvetoisten luokassa. Edestä raapivien hot hatchien ennätysaika on ehtinyt olla viimeisen vuosikymmenen aikana mm. Renaultin, Seatin, Volkswagenin ja Hondan hallussa. Aivan viime aikoina valtikka on kuulunut Honda Civic Type R:lle, joka kiersi Eifel-vuoristossa kiemurtelevan radan seitsemän minuutin ja 43,8 sekunnin aikaan.

Nyt ranskalaiset iskivät kuitenkin takaisin, kun Renault Megane RS:n uusin versio vietiin Ringille huhtikuun alussa. RS Trophy-R:ksi ristitty hot hatch jätti Hondan taakseen ja kellotti Nordschleifella seitsemän minuutin ja 40,1 sekunnin ajan. Etuvetoisten uuden kierrosennätyksen lisäksi tulokseksi saatiin tarkalleen seitsemän minuutin ja 45,39 sekunnin suoritus vuoden 2019 standardien mukaisella täyspitkällä, eli 20,83 kilometrin mittaisella radalla.


RS Trophy-R:ää vauhdittaa sama 1,8-litrainen turbonelonen kuin pykälää miedommassa RS 300 Trophyssä. Voimavaratkin ovat ennallaan, eli huipputehoa löytyy 300 hevosvoimaa ja maksimivääntöä 400 newtonmetrin verran. Renault Sport ei ole keskittynyt tässäkään autossa absoluuttisen huipputehon hakemiseen, vaan voimavarat on suunnattu ajettavuuden kohentamiseen ja painon laskemiseen aerodynamiikan viilauksen ohella.

Massaa on onnistuttu laskemaan 130 kilolla, ja Trophy-R on kuulemma kehitetty Renault Sportilla kilpa-autojen tavoin. Niinpä myös alihankkijoiden lista on komeaa luettavaa. Autosta löytyy mm. Akrapovičin pakoputkisto, Brembon jarrut, Bridgestonen renkaat ja ruotsalaisspesialisti Öhlinsin iskunvaimentimet. Nürburgringin kierrosaikaa lukuun ottamatta tarkkoja suoritusarvoja ei ole vielä kerrottu, mutta uusi Trophy-R kuulunee myös kiihtyvyydeltään maailman nopeimpiin etuvetoautoihin. Jo ”tavallinen” RS 300 Trophy pinkaisee satasen nopeuteen vain 5,7 sekunnissa, ja Trophy-R laittaa varmasti vielä pykälää paremmaksi.

Uutuus tuodaan julkisuuteen tulevana viikonloppuna ajettavan Monacon F1-kisan yhteydessä, jossa Renault on ennenkin esitellyt sporttimallejaan. Trophy-R:ää aiotaan valmistaa vain muutamaan sataan yksilöön rajoittuva erä, ja myynti alkaa vielä tämän vuoden aikana. Suomeen Nürburgringin nopeinta etuvetoautoa lienee turha odotella virallisen maahantuojan kautta, koska edes Megane RS:n perusversiota ei ole saatu täällä vielä myyntiin.