Nürburgringin rataennätys saattaa mennä uusiksi – ennätysyrityksen takana on sähköauto

Maailman legendaarisimpiin moottoriratoihin kuuluvan Nürburgringin Nordschleifen, eli Pohjoislenkin vuonna 1983 ajettua kierrosennätystä ehdittiin jo pitää ikuisena. Sukupolvensa lupaavimpiin kuskilahjakkuuksiin lukeutunut Stefan Bellof pysäytti tuolloin kellot Porsche 962:n ratissa aikaan 6:11:13, mikä oli todella kova suoritus.

Sen tasoa kuvaa hyvin, että ennätys onnistuttiin rikkomaan vasta 35 vuotta myöhemmin toisella Porschella, eli stuttgartilaisten voitokkaan Le Mans -kilpuri 919 Hybridin Evo-versiolla. Tämän vuoden keväällä ajetun kierroksen myötä siirryttiin jo uudelle minuuttiluvulle, kun ajaksi kellotettiin viisi minuuttia ja 19,55 sekuntia. Porsche lähti Le Mansista panostaakseen enemmän sähköautoihin, ja niitä on tulossa reilusti myös konsernin emomerkki Volkswagenilta. Ainakin nopeuden suhteen yksi on kuitenkin ylitse muiden.

Tämä auto on VW:n täyssähköinen ID R -kilpa-auto, joka kehitettiin alun perin tavoittelemaan USA:n Pikes Peakin mäkikisan uutta ennätysaikaa. Tavoitteessa myös onnistuttiin, kun Le Mans -prototyypin näköinen sähköauto kipusi Romain Dumasin käsissä noin 20 kilometrin mittaisen pätkän vain seitsemässä minuutissa ja 57,15 sekunnissa. Seuraavaksi tavoitteeksi on asetettu Nürburgringin valloitus, ja ID R:ään tehdään parhaillaan tämän vaatimia muutoksia.


Auto saa esimerkiksi uuden aerodynamiikkapaketin, jonka pitäisi mahdollistaa kovempi huippunopeus kuin Pikes Peakiin riittäneet 241 km/h. Myös sähkövoimalinjaa peukaloidaan lisätehon kaivamiseksi esiin. ID R:n Nürburgring-versiota on ehditty testata jo simulaattorissa, jossa on päästy jopa alle 5 minuutin ja 30 sekunnin aikoihin Nordschleifella.

Tämän myötä Volkswagen on asettanut tavoitteekseen Ringin sähköautojen ennätysajan nappaamisen itselleen. Tuo ennätys on tällä hetkellä kiinalaisen NIO EP9:n hallussa. Sillä yllettiin viime vuoden toukokuussa kuuden minuutin ja 45,90 sekunnin kierrokseen, minkä pitäisi olla helposti Volkkarin sähkökilpurin rikottavissa.

Simulaattorissa saavutetut ajat ovat kuitenkin jo niin houkuttelevan lähellä Porschen nimissä olevaa kaikkien aikojen kierrosennätystä, että myös se saattaa lopulta nousta Volkkarin tavoitteeksi. Saksalaismerkki on jo varannut Nordschleifen muutamaksi päiväksi omaan testikäyttöönsä ensi toukokuussa. Nelivetoisen ID R:n rattiin istutetaan Pikes Peakin ennätyksen nimiinsä kirjannut Romain Dumas, joten ennusmerkit ovat ainakin kohdallaan. Jäämme odottelemaan, siirtyykö Ringin kaikkien aikojen ennätysaika Porschelta emomerkki Volkswagenin haltuun.