Nyt kannattaa ostaa Volkswagen ”tölkki” Transporter T3 kun hinnat lähdössä nousuun.

Alkuperäinen Volkkarin ”junakeulapaku” T1 esiteltiin jo vuonna 1949, ja niiden hinnat ovat nousseet räjähdysmäisesti. Tätä seurannut vuonna 1967 päivänvalon nähnyt Transporter T2 oli vielä monella tapaa edeltäjänsä kaltainen, ja sekin on jo saavuttanut vankan klassikkoaseman, joskin hinnoissa on vielä selvästi matkaa aitoon ja alkuperäiseen korimalliin.

Sen sijaan Transporterin kolmas tuleminen vuonna 1979 tuotantoon päässyt mehutölkinnäköinen T3 painii edelleen haluttavuusongelmien kanssa. Koska näidenkin hinta on jo Saksassa lähtenyt lievään nousuun, on aika tarkastella autoa potentiaalisena tulevaisuuden klassikkona. Vaikka mallin ensimmäiset autot olivatkin vielä ilmajäähdytteisiä, siirryttiin jo vuodesta 1982 vesijäähdytteiseen tekniikkaan. T3 oli jo ulkonäöstään lähtien merkittävä hyppäys aikaisempiin malleihin nähden, ja oli ilmestymishetkellään mm. kolariturvallisuudessa nokattomien pakettiautojen terävintä kärkeä.


Matkan varrella nähtiin erilaisia versioita bensiini- ja dieselmoottoreista, mutta halutuinta päätä edusti mallisarjan loppupäästä löytynyt 2,1-litran ruiskukone. Unohtaa ei myöskään sovi, että pakua sai myös Caravelle-mallin pikkubussina, sekä Syncro-mallin nelivetona, jotka kelpasivat myös Saksan ja Suomen armeijan leipiin. Perinteinen Dobbel-versio puolestaan jatkoi Volkkarin traditiota avolavapakettiautojen puolella. Lisäksi saatavilla oli koripajojen tekemiä matkailuautoja, kuten Westfalian ja Devonin tekemiä versioita. T3:sta tehtiin Euroopassa aina vuoteen 1992 saakka yhteensä 13 vuoden ajan. Kaikki tämä edellä mainittu teki kolmos-Transporterista pitkäikäisen ja monikäyttöisen pakettiauton, johon monella nykyihmisellä on kosketuspintaa ja muistijälkiä.

Kaikesta huolimatta korimallin rahallinen suosio on vielä toistaiseksi hyvin alhaista, joskin hyväkuntoisten erikoismallien hinnassa on jo Suomessakin nähtävissä nousua. Verrattuna vuonna 1990 lanseerattuun huomattavasti nykyaikaisemmannäköiseen T4-seuraajaan T3 on radikaalisti vanhannäköinen auto, joka erottuu nykyautojen virrasta jo kaukaa. 80-lulukaisen kantikas ulkonäkö tekee autosta melkoisen tiiliskiven pyörillä, mikä ei kaikkien klassikko-Volkkarifanien silmää miellytä vieläkään.

Toisaalta mallin yllä on jo niin vahva retrofiilis, että se voi nostaa hintoja tulevaisuudessa selvästi ylöspäin mallikannan jatkuvasti pienentyessä. Nyt olisikin korkea aika toimia, ja ostaa varastot täyteen siistikuntoisia tölkkejä niiden tulevaa ulkomaanmatkaa silmällä pitäen. Ja tällä kertaa Afrikan sijaan määränpää olisikin paluu kotikonnuille vanhaan kunnon aseveljemme valtakuntaan!