Nyt kiihtyy paku eikä kuski – Lexuksen veekasilla ryyditetty Ford Transit yltää 12,5 sekunnin varttimailiaikaan

Ford Transit on kuulunut suosituimpien pakettiautojen joukkoon reilusti yli puolen vuosisadan ajan. Saksan Ford käytti Transit-nimeä itse asiassa jo 1950-luvun alussa lanseeratussa FK-sarjan pakussa, joka muuttui Taunus Transitiksi seuraavan vuosikymmenen alkupuolella. Nykyisen Transitin historian voidaan katsoa alkaneen vuonna 1965 esitellystä pakettiautosta, joka opittiin myöhemmin tuntemaan Mark 1:nä. Se oli Saksan ja Ison-Britannian Fordin yhteinen malli, ja tällä kaavalla mentiin jatkossakin.

Ensimmäisen sukupolven Transit sai kattavan faceliftin 1970-luvun lopulla, mutta täysin uutta koria saatiin odotella vuoteen 1986 asti. Aerodynaamisen vinokeulainen paku oli esittelyhetkellään hyvin moderni ilmestys, ja se pysyikin tuotannossa yli 2000-luvun taitteen. Toisen sukupolven Transit faceliftattiin 1990-luvun puolessavälissä, jolloin auto sai rakenteellisten parannusten lisäksi mm. täysin uuden kojelaudan ja ovaalin maskin.

Suurin osa tämänkin korimallin Transiteista myytiin laiskoilla nelosdieseleillä, mutta joillakin markkina-alueilla auton pellin alle sai jopa 2,9- tai kolmilitraisen bensa-V6:n. Sekään ei tehnyt pakusta mitään rakettia, ja veekasista ei kannattanut edes haaveilla. Ford kehitti tosin markkinointikäyttöön Cosworthin kisakasia hyödyntäneen Supervanin, mutta sillä ei ollut kuoria lukuun ottamatta mitään tekemistä tavallisten Transitien kanssa.


Ison-Britannian Santa Podin kiihdytysradalla äskettäin järjestetyssä Ford-tapahtumassa nähtiin kuitenkin kakkoskoppainen Transit, jonka nokalle oli onnistuttu kampeamaan ihka aito V8. Se ei valitettavasti ole sinisen ovaalin jenkkihaaran tuote, vaan mylly on lainattu Lexuksesta. Pannu saa vielä lisätehoa turboahtimesta, ja voima ohjataan alkuperäisen Transitin malliin pelkästään takapyörille. Auto on rakennettu räätälintyönä kiihdytyskäyttöä varten, ja se yltää varsin kunnioitettaviin aikoihin varttimaililla.

Piristetty paku nähtiin jo viime vuonna samassa tapahtumassa, jolloin kellot pysähtyivät parhaimmillaan hieman yli 13,5 sekunnin aikaan. Sen jälkeen Transitia on viritetty entistäkin nopeammaksi, ja autoa kuskaava Mick Rodgers onnistui parantamaan suoritustaan yli sekunnilla viime vuoteen verrattuna. Nyt parhaimmaksi ajaksi kellotettiin 12,5 sekuntia 179 km/h:n loppunopeudella. Jos kiihdytyspakun evoluutio jatkuu samaa tahtia, varttimailin aika voi pian painua jo 11 sekunnin puolelle.