Nyt olisi todellista bemariherkkua tarjolla – vapari-V10:llä ja manuaalilla varustettu M5 on yksi vain 1364 valmistetusta yksilöstä

BMW M5 on kuulunut baijerilaisten Motorsport-divisioonan tukipilareihin jo 35 vuoden ajan. M5:n kahta ensimmäistä sukupolvea vauhditti suora kuutonen, kunnes E39-korimallissa siirryttiin veekasivoimaan. Sitä seurasi puolestaan vapaasti hengittävällä V10:llä ryyditetty E60, jonka S85-koodilla tunnettua moottoria pidetään yhtenä baijerilaismerkin historian upeimmista voimanlähteistä. M5:n seuraavissa sukupolvissa käytetty tuplaturbo-V8 on tuottanut vielä enemmän potkua, mutta luonteeltaan se ei yllä lähes formulamaisesti kirkuvan veekympin tasolle.

Myös ostajat arvostivat Bemarin V10:ä, koska sillä vauhditettu M5 pitää edelleen hallussaan mallisarjansa myydyimmän auton titteliä yli 19 500 valmistetun yksilön myötä. Suurimmassa osassa näistä autoista moottorin tuottama 507 hevosvoiman teho ja 520 newtonin vääntö ohjattiin takapyörille SMG III -nimellä tunnetun sekventiaalivaihteiston kautta. Laatikko toimi käsin vaihtamalla hienosti, mutta automaattiasennossa meno oli yhtä nykimistä. Euroopassa tarjolla ei ollut muita vaihtoehtoja, mutta Atlantin toisella puolella V10:n pariksi sai myös perinteisen kuusipykäläisen manuaalin.


Se jäi sielläkin harvinaiseksi herkuksi , koska manuaalilla varustettuja E60-korisia M5:ia valmistettiin ainoastaan 1364 kappaletta. Sisarmalli M6 on tällä vaihteistolla vieläkin harvinaislaatuisempi tapaus, koska tällaisia autoja tehtiin vain mikroskooppiset 323 yksilöä. Manuaali-M6 on siis kananhammastakin harvinaisempi, mutta käsin hämmennettäviin M5:iin voi silloin tällöin törmätä jenkkien autonmyyntipalstoilla. Nyt tällainen auto putkahti tarjolle Bring a Trailer -sivustolle.

Kyseessä on vuoden 2008 yksilö, eli se on jo saanut LCI:nä tunnetun miedon faceliftin valoumpioihin ja sisustaan. Auton mittarissa on 56 602 mailin, eli reilun 91 000 kilometrin ajomäärä. Ulkoväri on suosituimpiin vaihtoehtoihin kuulunut metallimusta, ja sisustakin on mustaa nahkaa. Kontrastia saadaan jalopuukoristeista, joiden sopivuudesta sporttisedaniin voidaan olla montaa mieltä. Käyttö näkyy jonkin verran mm. ratin puolien ja oviverhoilun osien pintamateriaalin kulumisena, mutta keskikonsolissa komeileva manuaalilaatikon valaistu nuppi saa tällaiset pikkuseikat unohtumaan.

M5 on täysin alkuperäiskuntoinen sekä kolaroimaton, ja sen herkkuihin lukeutuvat mm. aktiivi-istuimet, head up -heijastusnäyttö sekä lämmitetty ratti. Autolla on ollut vain kaksi omistajaa, ja mukana tulevat alkuperäiset ohjekirjat, kasa papereita ja säännöllisistä huolloista kertovat laskut. Siitä ei ole kuitenkaan tietoa, onko S85-koneen keston kannalta kriittinen Vanos-remontti jo tehty tai kiertokangen laakerit vaihdettu. M5:n hinta on tätä kirjoitettaessa kohonnut 25 000 dollariin, mikä ei olisi ollenkaan paha hinta tällaisesta harvinaisuudesta, mutta toki päälle tulisivat vielä verot ja tuontikulut. Vastaavaa yksilöä on todella hankala löytää Euroopasta, ja esimerkiksi Saksassa on tällä hetkellä tarjolla vain yksi manuaali-M5 noin 30 000 eurolla.