Nyt on arvokas E30-korinen BMW – tästä 325i:stä maksettiin lähes 60 000 euroa

BMW:n 3-sarja astui vuonna 1975 sporttisen 02-mallisarjan jättämiin saappaisiin. Ikonisen automallin ensimmäinen sukupolvi tunnettiin E21-koodinimellä, kunnes E30-koodin saanut seuraaja nousi estradille vuonna 1982. Tämän sukupolven Kolmosesta nähtiin ensimmäistä kertaa niin M3 kuin neliovinen versio ja Touring-farmarikin. E30:n jälkeen 3-sarja on kasvanut jokaisessa malliuudistuksessa, ja nykyinen G20 hätyyttelee jo aiemman 5-sarjan mittoja. Kompaktin koon lisäksi myös pelkistetyn puhdaslinjainen muotoilu on jäänyt matkan varrelle, mikä on nostanut vanhojen 3-sarjojen haluttavuutta ja hintoja.

E30:n osalta selvästi himoituin malli on ensimmäisen sukupolven M3, jonka harvinaisempien erikoisversioiden hinnat ovat kivunneet jo 100 000 euron paremmalle puolelle. Kovaa arvonnousua on ollut havaittavissa myös alkuperäiskuntoisena säilyneiden avomallien sekä Italian ja Portugalin markkinoille luodun 320is:n kohdalla, jossa hyödynnettiin M3:n neloskonetta. Tavallisempien Kolmosten hinnat ovat sen sijaan kasvaneet maltillisemmin, mutta suunta on kuitenkin ollut vahvasti ylöspäin.


Isossa-Britanniassa järjestetyssä huutokaupassa onnistuttiin kuitenkin äskettäin myymään vuoden 1991 325i Sport yli 51 000 punnalla, eli lähes 60 000 eurolla. Tällaisia summia on tähän asti maksettu lähinnä huippusiisteistä M3:ista, joten mikä nosti ”tavallisen” 325i:n hinnan tälle tasolle? Asiaa selittää ensinnäkin auton ajomäärä, koska Bemarin mittarissa oli vain 6794 mailin lukema. Tämä on alle 11 000 kilometriä, joten kyseessä on lähes ajamaton 28 vuotta vanha auto.

Lisäksi Granitsilber Metallic -värinen 325i on yksi viimeisiä Ison-Britannian markkinoille tehtyjä Sport-erikoismalleja. Auton M-Tech-herkkuihin lukeutuvat mm. korisarja ja takaspoileri, lukkoperä, 15 milliä madaltavilla jousilla sekä Bogen iskunvaimentimilla varustettu alusta ja tiheillä välityksillä höystetty viisipykäläinen manuaalivaihteisto. Auton mukana tulivat myös kaikki alkuperäiset paperit, joten Silverstone Auctions -huutokauppakamarilla oli käsissään todellinen aarre.

BMW:n ennakkohinnaksi Birminghamissa järjestetyssä huutokaupassa arveltiin korkeintaan 35 000 puntaa, mikä osoittautui pahasti alakanttiin jääneeksi arvioksi. Tuskin kukaan osasi ennustaa, että vuosina 1982-1994 yli 2,3 miljoonan auton valmistusmäärään yltänyt E30 voisi kohota näin kalliiksi ei-M3:na, vaikka kyseessä olikin todellinen poikkeusyksilö. Se jää vielä nähtäväksi, oliko tämä vain yksittäistapaus vai ovatko siistien E30:ien hinnat todellakin räjähtämässä käsiin.