Nyt on erikoinen avoauto – Skoda tekee katottoman katumaasturin Karoqin pohjalta

Suurin osa avoautoista on tehty tavallisten henkilöautojen tai kaksipaikkaisten sporttien pohjalta. Maastureitakin on tarjottu katottomina versioina jo ammoisista ajoista lähtien, mutta katumaasturi- ja crossover-puolella avomallit ovat vielä harvinaisuuksia. Nissan myi USA:n markkinoilla Murano-SUV:ta avokattoisena hetken aikaa, mutta auto osoittautui täydeksi flopiksi. Brittibrändi Range Rover on kuitenkin osoittanut, että tällaisellekin menopelille voi olla oma markkinarakonsa.

Evoquesta tehty avomalli on nimittäin käynyt mukavasti kaupaksi, ja seuraavaksi jopa Volkswagen on hyppäämässä samaan kelkkaan. Kompaktien SUV-autojen luokkaa edustavasta T-Rocista tuodaan nimittäin markkinoille katoton versio parin vuoden päästä. Konsernisisar Skodalla ei ole sen sijaan vastaavia suunnitelmia ainakaan tällä tietoa, mutta tšekitkin haluavat väläyttää osaamistaan autoluokan suhteen.


Niinpä Skodan oman ammattioppilaitoksen 20 opiskelijaa on käärinyt hihansa ja lähtenyt toteuttamaan tällaista projektia, joka jää kuitenkin yksittäiskappaleeksi. Karoq-katumaasturin pohjalta tehtävän avoauton luojat ovat vasta 17- tai 18-vuotiaita, ja he harjoittelevat seitsemällä eri alalla. Nyt voimat kuitenkin yhdistetään tätä projektia varten.

Tšekkimerkki ei ole ensimmäistä kertaa asialla teini-ikäisten harjoittelijoidensa kanssa. Vastaava tiimi toteutti jo vuonna 2014 Citigo-kaupunkiauton pohjalta tehdyn roadsterin, ja seuraavana vuonna vuorossa oli Fabiasta räätälöity pick-up. Sitten luotiin Rapid Spacebackin coupé-versio, ja viime vuonna nähtiin Citigon perustalta räätälöity sähkötoiminen rantakirppu.

Avo-Karoq on siis sarjan viides auto, ja se on ensimmäinen opiskelijoiden toteuttama katumaasturi. Autosta on julkaistu vasta muutama tiiserikuva, mutta valmista tuotosta ei tarvitse odotella kovin kauan. Luomus tuodaan nimittäin julkisuuden vakokeilaan ilmeisesti toukokuussa Itävallan Wörtherseellä järjestettävän GTI-tapahtuman yhteydessä, jossa keskitytään VW-konsernin tuotteisiin. Emme kuitenkaan löisi vetoa avo-Karoqin sarjatuotantomahdollisuuksien puolesta.