Nyt on erikoinen kiihdytyskilpuri – Volkkarin dieselillä vauhditettu Smart jättää monta nopeaa autoa taakseen

Ensimmäisen sukupolven Smart on lyhyt ja kapea tötterö, jonka suorituskyky ja ajettavuus ovat kaikkea muuta kuin sporttisia. Smart on kuitenkin takavetoinen ja -moottorinen esimerkiksi Porsche 911:n tapaan, joten autossa on periaatteessa potentiaalia kunnon hauskanpitolaitteeksikin.

Youtubeen on nyt putkahtanut video Italian kilvissä olevasta Smartista, josta on rakennettu ihan vakavasti otettava kiihdytysauto. Alkuperäinen kolmisylinterinen kone on heivattu romukoppaan, ja tilalle on asennettu varsin yllättävä voimanlähderatkaisu. Smartia vauhdittaa nimittäin Volkkarista peräisin oleva 1,9-litrainen TDI-diesel, josta irtoaa noin 150 heppaa.

Lukema ei kuulosta kovin erikoiselta, mutta täytyy muistaa, että pieni kaupunkiauto painaa vain noin 730 kiloa. Lisäksi laitteessa on varsin hyvä pito paikaltaan lähdettäessä, koska moottorin paino lepää vetävien pyörien päällä. Niinpä Smart singahtaa välillä niin äkäisesti liikkeelle, että etupyörät nousevat lähes ilmaan. Pitoa avittavat myös paljon alkuperäistä leveämmät takarenkaat ja -raideväli, joiden vuoksi myös takalokasuojia on levitetty melkoisesti.


Italialaisten rakennelma yltää varttimaililla noin 13 sekunnin aikaan, mikä on varsin kunnioitettava suoritus. Se jättää nimittäin tämän lukeman myötä taakseen mm. E46-korisen BMW M3 CSL:n tai nykyisten autojen joukosta esimerkiksi Mercedes-AMG CLA 45:n, BMW M4 Cabrioletin ja Ford Focus RS:n.

Kiihdytys-Smartissa ei näytä olevan minkäänlaisia turvakaaria sisällä, joten omistaja luottaa ilmeisesti rakennelmansa vakauteen kovemmissakin nopeuksissa. Smartin suuntavakaus on vakionakin kaikkea muuta kuin hyvä, ja huimasti parantuneen suorituskyvyn luulisi tekevän siitä entistäkin kiikkerämmän ajettavan. Laite näyttää kuitenkin pysyvän hyvin hanskassa, ja lähtöjen keulimiset tekevät menosta varsin näyttävän näköistä tavallisiin autoihin verrattuna.