Nyt on erikoinen näky – upouusi Ford Focus RS joutui romutettavaksi

Kohta kolme vuotta sitten lanseerattu Ford Focus RS on noussut melkoisen hypetyksen kohteeksi. Kilpailijoitaan edistyneemmällä nelivedolla varustettu hot hatch kulkee tarvittaessa poikittain kuivallakin asfaltilla etuvetopohjaisesta perusrakenteesta huolimatta. Tästä saadaan kiittää jokapyörävedon torque vectoring -toiminnon mukanaan tuomaa driftausmoodia.

Niinpä Focus RS on saanut todella ylistävää palautetta lehdistöltä, ja asiakkaatkin ovat joutuneet suorastaan jonottamaan omia autojansa. Pahimmassa tapauksessa toimitusajat ovat venyneet yli vuoden mittaisiksi. Odotus on kuitenkin palkittu 350-heppaisella taskuraketilla, joka tarjoaa raa’an suorituskyvyn lisäksi roppakaupalla ajamisen hauskuutta.

Nyt nettiin putkahti video, joka saa autofanit purskahtamaan lähes itkuun. Siinä näytetään nimittäin, kuinka upouudelta vaikuttava Focus RS nostetaan ronskisti romuttamon pihteihin ja siitä eteenpäin romulavalle. Auto on vielä väritykseltään ja vanteiltaankin melkoinen unelmayksilö, koska näyttävän Nitrous Blue -sinisen kaveriksi on valittu lisävarusteiset mustat takovanteet.


Videon lopulla nähdään lisäksi, kuinka trukki kärrää samalle paikalle harmaan Focus ST -farkun. Sekin taitaa kokea karun kohtalon, vaikka ST:n päätymistä pihteihin ei enää videolla näytetäkään. Farmarissa on Fordin mainoskilvet rekisterien tilalla, mikä antaa jo osviittaa tapauksen taustoista.

Molemmat autot ovat todennäköisesti esisarjan prototyyppejä, joita on hyödynnetty testi- ja promokäytössä. Koska autojen osia ei ole luokiteltu virallisten hyväksyntöjen mukaisesti, niitä ei saa myydä eteenpäin tai rekisteröidä. Niinpä autotehtaat päätyvät useimmiten tällaisten yksilöiden paalaamiseen, jotta ne eivät vahingossakaan päätyisi vapaille markkinoille ja aiheuttaisi valmistajille hankalia vastuukysymyksiä.

Toinen vaihtoehto olisi autojen säilöminen esimerkiksi myöhempää museokäyttöä varten, mutta autonvalmistajienkaan tilat eivät riitä kaikkien testiyksilöiden varastoimiseen. Upouudessa Focus RS:ssä ei välttämättä edes nähdä mitään museoimisen arvoista, mutta muutaman vuosikymmenen päästä tilanne voi olla toinen.