Nyt on etuveto koetuksella – vanha VW Golf ylsi varttimaililla 8,53 sekunnin aikaan

10 sekunnin ajan alitus varttimaililla on jo todella kova suoritus. Esimerkiksi ”perusmallinen” Bugatti Veyron jäi useimmiten tuon rajan yläpuolelle, vaikka neljällä turbolla varustetun W16:n tuottama 1000 hevosvoiman potku saatiin siirrettyä varsin tehokkaasti asfaltin pintaan nelivedon ansiosta. Uudemmista superautoista esimerkiksi McLaren 720S ja Dodge Challengerin hurja Demon-versio ovat yltäneet ysillä alkaviin aikoihin, vaikka ne ovat pelkästään takavetoisia.

Etuvetoisilla autoilla on sen sijaan ollut useimmiten turha edes haaveilla tällaisista ajoista. Nettiin putkahti nyt kuitenkin kolmoskoppainen VW Golf GTI 1990-luvun alkupuolelta, joka ylsi lähes uskomattomaan suoritukseen kiihdytyssuoralla. Vanhalla Volkkarilla tykitettiin varttimaili tarkalleen 8,53 sekunnissa, joka on yli sekuntia nopeammin kuin esimerkiksi 840-heppaiselle Challenger SRT Demonille kellotettu  aika.

Tuunatut Golfit ovat ennenkin liikahtaneet mukavasti kiihdytysradoilla, mutta niistä nopeimmat ovat olleet lähes poikkeuksetta nelivetoisia. Tämä auto raapii kuitenkin vain edestä alkuperäisen GTI:n tavoin. Vetotapa onkin lähes ainoa yhteinen asia vakiokuntoisen Volkkarin kanssa. Alkuperäinen kone on korvattu 2,5-litraisella viitosella, joka on todennäköisesti rankasti ahdettu. Aerodynamiikkaakin on kohennettu ja painonjakaumaa muutettu pidon kohentamiseksi.


Lisäksi jousitus on laitettu uusiksi, ja sama koskee myös jarruja. Sisustaa on puolestaan kevennetty kisahengessä, ja turvakaaret sekä kuusipistevyöt kohentavat asianmukaisesti turvallisuutta. Ulkonäön osalta voidaan mainita etulokasuojankaarten levitykset, Vento-sisarmallin nokka, etupuskurin läpi työntyvä välijäähdytin ja rei’illä kevennetty takapuskuri. Auto esiintyy kuvassa ilman repsikan puoleista ovea, jolle yhdeksän sekunnin alittaminen varttimaililla oli jo liikaa.

Vaikka Golfin suoritus onkin hurjaa tasoa, se ei ole vielä lähelläkään etuvetoisten ennätyslukemaa 400 metrin kiihdytyssuoralla. Brasiliassa kellotettiin nimittäin viime vuonna lähes käsittämätön 7,7 sekunnin aika myöskin edestä raapineelle VW Golille. Tämä rankasti viritetty Etelä-Amerikan erikoisuus saavutti loppunopeudekseen 301 km/h, mikä oli 19 km/h enemmän kuin juttumme aiheena olevalla Golfilla.