Nyt on härski farmari – ABT tekee uudesta Audi RS 6:sta vieläkin aggressiivisemman ilmestyksen

Audin RS-divisioona polkaistiin käyntiin vuonna 1994 Porschen kanssa yhteistyössä kehitetyn RS 2 Avantin myötä. Supernopeat farmarit ovat siitä lähtien olleet kiinteä osa Audin DNA:ta, ja rinkulamerkin farkkuvalikoiman huippua on edustanut jo vuodesta 2002 A6 Avantin pohjalta tehty RS 6. Alun perin tuplaturbokasin voimin startannut sporttifarmari luotti välillä myös kymmenen ahdetun sylinterin voimaan, mutta sen jälkeen palattiin taas tupla-ahdettuun veekasiin.

RS 6:n uusin, eli neljäs sukupolvi esiteltiin muutama kuukausi sitten Frankfurtin autonäyttelyssä. Viimeisin RS 6 on kaukana sleeperistä, koska pellin alla piilevästä voimasta juoruavat parhaimmillaan 22-tuumaisten pyörien lisäksi massiiviset lokasuojanlevitykset, isoilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskuri ja taatusti erottuva diffuusori kahta ovaalia putkenpäätä reunustamassa. Uudessakin RS 6:ssa luotetaan edeltäjän tavoin nelilitraiseen tuplaturbo-V8:aan, mutta pannu on täysin uusi ja siinä käytetään myös kevythybriditekniikkaa.

Maksimiteho kirjataan tasan 600 hevosvoiman lukemaan, ja vääntöä riittää 800 newtonmetrin verran. Maailman nopeimpiin kuuluva farmari pinkaisee näillä voimavaroilla 3,6 sekunnissa nollasta sataan, ja 250 km/h:n arvoon normaalisti rajoitettu huippunopeus voidaan lisähinnasta nostaa parhaimmillaan 305 km/h:n lukemaan. Auto ei siis välttämättä kaipaisi tuunausta, mutta VW-konsernin hovivirittäjiin kuuluva ABT Sportsline julkaisi jo ensimmäiset tiiserikuvat uudesta RS6-R:stä Ingolstadtin viimeisimmän superfarmarin pohjalta.


ABT:n edellisessä RS6-R:ssä oli muhkeat 730 hevosvoimaa, ja myöhemmin virityspaja esitteli vieläkin tehokkaamman sähköavusteisen yksittäiskappaleen auton pohjalta. Uutuuden voimavaroista ei ole vielä tietoa, mutta tehoa lienee vähintään yhtä paljon kuin edeltäjässä. Tekniikan ja ABT:n omien vanteiden lisäksi tarjolle tulee korisarja, joka tekee RS 6:sta todellisen automaailman Darth Vaderin. Etupuskurin alle sovitetaan iso spoilerilippa, ja puskurin kulmatkin saavat omat ilmanohjaimensa. Kylkilinjaa koristavat puolestaan vastaavaa designia edustavat sivuhelmat, ja takadiffuusori on vielä vakiotakin muhkeampi.

Lisäksi etulokasuojiin on integroitu ABT:n tavaramerkkeihin lukeutuvat kidukset, ja takapuskurin reunoistakin löytyy omat ilma-aukkonsa. Vakiomallin ovaalit putkenpäät on puolestaan korvattu neljällä erillisellä röörillä. ABT:n vanteiden koosta ei ole vielä varmuutta, mutta tarjolle saattaa tulla jopa 23-tuumaiset kiekot. Auto on luvattu paljastaa koko komeudessaan huhtikuun loppupuolella, mutta tekniikan päivitykset ja tuning-pajan omat vanteet lanseerataan jo helmikuun puoleenväliin mennessä.